Sieć znanych aptek Dbam o zdrowie (DOZ) 7 kwietnia zawiesza programy lojalnościowe, które prowadziła dla pacjentów. Najpierw kontrolerzy wojewódzkich inspekcji farmaceutycznych, a później Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznały programy lojalnościowe dla chorych za reklamę działalności aptecznej, a ta jest zakazana. Wyrok zapadł 25 stycznia 2013 r.
Zgodnie z ustawą refundacyjną i prawem farmaceutycznym apteka nie może reklamować swojej działalności, oferować pacjentom żadnych upustów ani rabatów związanych z lekami refundowanymi. Ma prawo informować tylko o tym, gdzie się znajduje i w jakich godzinach jest czynna.
– Nie zgadzamy się z taką interpretacją prowadzonych przez nas programów i przepisów – mówi Aleksandra Paczkowska, prezes zarządu DOZ SA. Podkreśla, że programy te spełniały ważne cele społeczne, realizując założenia ustawy refundacyjnej, która zakłada obniżanie kosztów leczenia pacjenta.
Przedstawiciele DOZ zauważają, że interpretacja przepisów powoduje absurdy. Farmaceuci nie mogą m.in. już informować na drzwiach wejściowych o tym, że pacjent może płacić kartą płatniczą, ani umieszczać na regałach napisów o promocji na lek.