Reklama
Rozwiń

Koniec prowizorki

Przyszedł czas na porządkowanie pracy poza biurem. Rząd ulepsza regulacje, a firmy szybko rozbudowują ofertę wsparcia dla zdalnych pracowników.

Publikacja: 03.05.2020 21:00

Koniec prowizorki

Foto: Adobe Stock

– Wydajność moich ludzi wzrosła ostatnio średnio o 50 proc. – ocenia Mateusz, kierownik zespołu w jednej ze spółek IT, który za pomocą metodyki Scrum zarządza zdalnie siedmioosobowym zespołem programistów i analityków. W czasie pandemii wszyscy przeszli na pracę z domu, która wcześniej była w firmie benefitem ograniczonym do dwóch dni w tygodniu. Mateusz jest przekonany, że w przyszłości, gdy pandemia minie, zdalnej pracy w jego firmie przybędzie.

Dodatkową zachętą mogą być przewidziane w ramach tarczy antykryzysowej 4.0 regulacje, które precyzują warunki wykonywania pracy poza biurem. Przewidują one m.in. że będzie można polecić zdalną pracę, jeśli pracownik ma odpowiednie umiejętności, możliwości techniczne i lokalowe do jej wykonywania, zdalny pracownik zaś będzie mógł korzystać z własnego sprzętu.

Domowe biuro, firmowy sprzęt

Rozwojowi zdalnej pracy powinno też sprzyjać pozytywne na ogół nastawienie pracowników, którzy w czasie pandemii zostali skierowani do pracy z domu określanej z angielska jako home office. Według marcowego sondażu, który na zlecenie Nationale-Nederlanden przeprowadziła firma Smartscope, co drugi Polak pracujący teraz zdalnie chciałby mieć taką możliwość już na stałe, a 26 proc. badanych najchętniej nie wracałoby już do biura.

Ponad 40 proc. zdalnych pracowników (stanowią prawie połowę z 1,4 tys. uczestników sondażu) twierdzi, że w czasie izolacji pracują bardziej efektywnie niż w biurze. Sprzyja temu rozbudowywana przez firmy oferta wsparcia osób przeniesionych do home office. Po pierwszym, trochę partyzanckim etapie wdrażania zdalnej pracy, gdy firmy walczyły przede wszystkim z problemami technicznymi, przyszedł czas na jej usprawnienia. Takie jak np. projekt Here2Help wspierający pracowników w Citibank Europe, centrum usług wspólnych Citibanku, które zatrudnia ponad 4300 osób. Ponad 85 proc. z nich przeszło na pracę z domu.

Jak wyjaśnia Michał Podgórski, dyrektor w Citibank Europe, dzięki Here2Help specjaliści ds. IT moderują forum tematyczne w intranecie i rozwiązują na bieżąco problemy techniczne zdalnych pracowników, którzy w domu mogą korzystać z biurowych laptopów, monitorów, słuchawek.

Część firm idzie jeszcze dalej, pozwalając zabrać do home office także biurowy fotel. Umożliwia to m.in. spółka technologiczno-finansowa Blue Media i specjalizująca się w kontraktowych usługach IT firma 7N. – Wygodne krzesło, dobry zestaw słuchawkowy potrafią znacząco podnieść komfort codziennej pracy – twierdzi Jakub Strzemżalski, wiceprezes 7N. Firma pracownikom i konsultantom dostarczyła sprzęt, aby mogli poprawić ergonomię domowego biura. – Pomoc w urządzaniu domowych biur stanowiła wyzwanie logistyczne – przyznaje Małgorzata Jurkiewicz z Blue Media. Tam wszyscy przeszli na home office... wraz z firmowymi krzesłami i monitorami.

Przy wirtualnej kawie

Kwestia zgody na zabranie do domu biurowego krzesła czy monitora może wydawać się trywialna, lecz ma duże znaczenie dla komfortu i efektywności zdalnej pracy. Brak odpowiednich warunków (np. ergonomicznych mebli) plasuje się w czołówce największych barier zdalnej pracy niemal w każdym z badań dotyczących home office. W kwietniowym sondażu firmy doradczej JLL to właśnie w kwestii ergonomii stacjonarne biuro (dobrze oceniane przez 86 proc.badanych), najbardziej góruje nad home office, gdzie tylko 24 proc. badanych jest zadowolonych z warunków pracy.

Pracownicy– zwłaszcza menedżerowie– coraz częściej mogą liczyć na wsparcie pracodawców w organizacji zdalnej pracy i w zarządzaniu zdalnymi zespołami. 7N po przejściu na home office rozesłało do pracowników, konsultantów i klientów e-book z popularnym w świecie poradnikiem zdalnej pracy „Work together anywhere", zapewniając też pracownikom możliwość kontaktu z ekspertami w dziedzinie.

Piotr Piasecki,prezes Polskiej Izby Firm Szkoleniowych, twierdzi, że największą popularnością cieszyły się w ostatnim czasie internetowe szkolenia uczące m.in., jak w domowych warunkach efektywnie pracować i zarządzać czasem pracy. Menedżerowie bardzo interesowali się szkoleniami z zarządzania zespołem rozproszonym.

Rozbudowując swą ofertę e-learningu, część firm wprowadza kursy dla pracujących z domu rodziców. Sabre Poland oferuje pracownikom cykl webinarów z Tomaszem Smacznym z Tasty Way of Life na temat komunikowania się z dziećmi i łączenia pracy z obowiązkami rodzicielskimi w czasie pandemii. Takie webinaria organizuje również Blue Media, na firmowym komunikatorze jest kanał tematyczny „biuro domowe". – Dwa razy w tygodniu, we wtorki i czwartki, pijemy wspólną wirtualną kawę na wideo – dodaje Małgorzata Jurkiewicz.

Na wirtualnych kawach czy lunchach spotykają się też zespoły Accenture Operations w Polsce, bo w czasie pandemii większość z ponad 6 tys. pracowników pracuje zdalnie. Takie spotkania to element wdrożonego tam przed dwoma laty programu Truly Human. Dyrektor zarządzająca firmy Edyta Gałaszewska-Bogusz twierdzi, że program, który oferuje praktyczne rozwiązania w czterech obszarach dobrostanu: dla ciała, umysłu, serca i duszy, bardzo się teraz przydał. Dostosowano do niego ofertę szkoleń, ucząc m.in. zarządzania energią podczas pracy zdalnej. – Mamy poradniki pozytywnego myślenia, a nasi pracownicy spotykają się na wirtualnych sesjach z trenerami personalnymi, mają zajęcia z jogi, zumby, medytacji – wylicza Edyta Gałaszewska-Bogusz.

Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty