Wydłużają się formularze rekrutacyjne dla kandydatów na staże i programy menedżerskie w firmach. – Pracodawcom zależy na coraz lepszym dopasowaniu pracowników zarówno pod względem kompetencji, jak i wartości firmy – ocenia Marcin Sieńczyk, odpowiedzialny w Grupie Pracuj za rozwój eRecruitera, systemu do zarządzania rekrutacjami online. Dodaje, że również w przypadku specjalistycznych stanowisk wiele firm bardziej szczegółowo określa teraz swe wymagania.
Szybka inwestycja
Na wzrost wymagań wobec kandydatów – w poszukiwaniu tego idealnego – zwracają też uwagę łowcy głów. – Dziś pracodawcy nie wystarczają już umiejętności i kompetencje zawodowe. Istotna jest też osobowość kandydata i jego dopasowanie do organizacji – mówi Katarzyna Berenda-Ratajczyk, członek zarządu firmy doradztwa personalnego Bigram. Według niej wzrost wymagań wobec kandydatów na specjalistyczne i menedżerskie stanowiska widać już od 2009 r., gdy potencjalny pracownik zaczął być traktowany jako inwestycja, która powinna szybko się zwrócić.
Gdy rosną obawy przed spowolnieniem, firmy jeszcze ostrożniej podchodzą do zwiększania zatrudnienia. Nacisk na znalezienie idealnego kandydata więc rośnie, co wydłuża proces rekrutacji. – Obecnie, aplikując na daną ofertę, trzeba się przygotować, że rekrutacja może potrwać nawet kilka miesięcy. Pracodawcom zależy, aby mieć pewność, że proponują właściwe stanowisko właściwej osobie – ocenia Artur Skiba, dyrektor zarządzający firmy Antal International w Polsce. Nie dziwi go jednak ta ostrożność, skoro z badań wynika, że koszt nietrafionej rekrutacji może sięgnąć rocznego wynagrodzenia na danym stanowisku.
Artur Skiba twierdzi, że pracodawcy zwracają teraz dużo większą uwagę na dopasowanie osobowościowe kandydata i coraz częściej pytają o testy psychologiczne czy assessment center. Potem potencjalny pracownik rozmawia nie tylko z przyszłym szefem, ale i ze wszystkimi członkami zespołu – by mieć pewność, że będzie do niego pasował.
Niechęć do ryzyka
Katarzyna Berenda-Ratajczyk zwraca uwagę, że bardzo wyśrubowane są już wymagania wobec menedżerów; pracodawcy oczekują teraz od nich nie tylko doświadczenia, ale i kompetencji przywódczych, umiejętności motywowania pracowników oraz stałego rozwoju.