Bez prawdziwych liderów trudno o innowacje w firmie

Firmy najlepsze dla przywództwa nie tylko mają wyższe giełdowe wyceny, ale są też bardziej innowacyjne

Publikacja: 20.06.2012 01:06

Jak wykorzystać potencjał lidera?

Jak wykorzystać potencjał lidera?

Foto: PhotoXpress

Na świecie: General Electric, Procter & Gamble i IBM, w Europie: Unilever, Nestle i Siemens, zaś w Polsce: Microsoft, Unilever i Deutsche Bank.

To pracodawcy, którzy uzyskali najlepsze wyniki w tegorocznym badaniu przywództwa przeprowadzonym przez firmę doradczą Hay Group wśród 2300 największych przedsiębiorstw na świecie. Właśnie te firmy okazały się najlepsze w rozwijaniu liderów, i to na każdym szczeblu zarządzania. Jak oceniają eksperci Hay Group, budowanie przywództwa najlepiej zaczynać od szefa, który też powinien być liderem.

Nie wystarczy jednak ściągnąć prezesa, który ma opinię świetnego przywódcy. – Przykład wielu firm dowodzi, że taki transfer nie zawsze kończy się sukcesem – zaznacza Michał Skup, konsultant ds. zarządzania w Hay Group. Według niego lepiej zatrudnić lidera na stanowisko tuż poniżej zarządu, by miał czas na adaptację, zanim obejmie fotel szefa.

Co firmom daje umiejętność rozwoju przywództwa? Według danych Hay Group wymiernym efektem jest większy niż u konkurencji zwrot z inwestycji w akcje. Przywództwo przekłada się bowiem na jakość zarządzania, co doceniają analitycy i inwestorzy. – Im dłużej inwestuję, tym bardziej dochodzę do przekonania, że jedynym skutecznym kryterium inwestycyjnym jest ocena kadry menedżerskiej danej firmy – mówił niedawno w kwestionariuszu inwestora w „Parkiecie" Adam Niewiński, prezes DI Xelion.

Eksperci Hay Group zwracają uwagę, że wysoka jakość przywództwa wzmacnia też w firmach kulturę innowacji, a tym samym ich konkurencyjność. Jak działają spółki najlepsze dla przywództwa? Poniżej kilka zasad, którymi się kierują:

1. Ułatwiać szybkie zmiany kursu

Eksperci zarządzania kładą coraz większy nacisk na zwinność firm (z ang. agility). Takie zwinne firmy, by szybko reagować na zmiany, dążą do maksymalnie płaskiej struktury, czyli jak najmniejszej liczby szczebli między szeregowym pracownikiem a prezesem. Często też liniowi kierownicy mogą samodzielnie podejmować decyzje w reakcji na zmiany rynkowych warunków. Każda radykalna zmiana strategii wiąże się tam z ponownym dopasowaniem lub choćby przejrzeniem wewnętrznej struktury firmy.

2. Tworzyć zasady wewnętrznej promocji innowacji

Jak podkreśla Michał Skup, brak takich zasad, które pomagają ominąć formalną drogę komunikacji, sprawia, że w wielu firmach nowatorskie pomysły giną po drodze do decydentów. Np. w jednej ze spółek spożywczych w Polsce dopiero zgłoszenie przez pracownika projektu w Urzędzie Patentowym skłoniło szefów do zainteresowania się jego pomysłem, który wcześniej bez rezultatu przedstawiał kierownikowi. Wśród firm najlepszych w rozwoju przywództwa aż dziewięć na dziesięć zachęca swych pracowników do obchodzenia standardowych procedur – jeżeli mają wyjątkowy pomysł.

3. Poszerzać perspektywy, unikać rutyny

Firmy najlepsze dla przywództwa doceniają zalety różnorodności, w tym różnorodności płci, kultur, doświadczeń, wieku etc. Dbają także o rozwój swych pracowników zarówno przez szkolenia, jak też przez stawianie im ambitnych wyzwań, zmuszających do większego wysiłku. 90 proc. tych firm zachęca pracowników do poszerzania wiedzy w dziedzinach, które znajdują się poza obszarem ich specjalizacji (w pozostałych spółkach niespełna 50 proc.).

4. Budować umiejętności współpracy

– Mamy bardzo wielu ambitnych menedżerów, którzy swoje działy traktują jak udzielne księstwa, co często szkodzi firmie

– podkreśla Michał Skup. Według badań Hay Group, najlepsze firmy oczekują od swych liderów umiejętności współpracy i realizacji celów zespołowych. Dbają o  to, by takie zespołowe cele wyznaczać, a potem je rozliczać. Ich systemy motywacyjne też kładą nacisk na działania zespołowe.

5. Tworzyć kulturę otwartości

Najlepsze firmy stawiają na otwartość w informacji zwrotnej. Potrafią uczyć się na błędach, zapamiętują to, co zrobiły dobrze i zwracają uwagę na świętowanie sukcesów.

Na świecie: General Electric, Procter & Gamble i IBM, w Europie: Unilever, Nestle i Siemens, zaś w Polsce: Microsoft, Unilever i Deutsche Bank.

To pracodawcy, którzy uzyskali najlepsze wyniki w tegorocznym badaniu przywództwa przeprowadzonym przez firmę doradczą Hay Group wśród 2300 największych przedsiębiorstw na świecie. Właśnie te firmy okazały się najlepsze w rozwijaniu liderów, i to na każdym szczeblu zarządzania. Jak oceniają eksperci Hay Group, budowanie przywództwa najlepiej zaczynać od szefa, który też powinien być liderem.

Pozostało 86% artykułu
Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!