Umiejętność efektywnej komunikacji i otwartość – to najbardziej pożądana dziś przez pracodawców cecha wchodzącego na rynek pracy absolwenta wyższej uczelni. Wymieniła ją prawie co trzecia firma uczestnicząca w badaniu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, American Chamber of Commerce i Ernst & Young Academy of Business.
Miało ono określić kompetencje i kwalifikacje poszukiwanych przez pracodawców wśród absolwentów szkół wyższych wchodzących na rynek pracy. Jak z niego wynika, kluczowe są dziś umiejętności interpersonalne. Firmy stawiają je nawet wyżej niż wiedzę akademicką czy kompetencje intelektualne.
Co nie znaczy, że tych ostatnich firmy nie wymagają. – Umiejętności twarde, czyli wiedzę ogólną i fachową, pracodawcy traktują jako niezbędny warunek. Mając więc do wyboru dwóch kandydatów z podobnymi umiejętnościami, wybiorą tego, który łatwiej przystosuje się do nowych warunków, będzie bardziej otwarty na rozwój i bardziej skuteczny. Dla firm przede wszystkim liczy się skuteczność w pracy – podpartner zarządzający Ernst & Young Academy of Business. Zwraca też uwagę, że badanie, które objęło 60 pracodawców – w dużej części spółki amerykańskich korporacji – nie jest obrazem całego rynku, lecz pokazuje jego część z perspektywy dobrych firm i dobrych kandydatów. Uczestnicy badania to specyficzna grupa pracodawców tych wysoko ocenianych w rankingach, którzy mogą wybierać przyszłych pracowników spośród absolwentów najlepszych uczelni.
Nic więc dziwnego, że większość, bo 84 proc., badanych pracodawców ocenia poziom przygotowania do pracy absolwentów raczej pozytywnie. Jednakże nawet w tej grupie tylko ok. 5 proc. firm jest bardzo zadowolonych z poziomu kandydatów (tych zdecydowanie niezadowolonych jest mniej, bo 3 proc.). Mimo tej ogólnej nie najgorszej oceny są obszary, gdzie absolwenci wypadają bardzo słabo.
Pracodawcy twierdzą, że młodzi ludzie najgorzej radzą sobie z umiejętnością określania priorytetów, organizacją pracy, poprawną samooceną, no i z efektywną komunikacją. Konkretnie chodzi tu o umiejętność jasnego przedstawienia problemu, jego rozwiązania albo wyników pracy – zarówno w formie ustnej prezentacji, jak też pisemnie.