Otwartość absolwentów najcernniejsza w oczach pracodawców

Idealny absolwent potrafi się efektywnie komunikować, jest otwarty na rozwój i umie pracować w zespole

Publikacja: 19.09.2012 00:41

Otwartość absolwentów najcernniejsza w oczach pracodawców

Foto: Fotorzepa, RP Radek Pasterski

Umiejętność efektywnej komunikacji i otwartość – to najbardziej pożądana dziś przez pracodawców cecha wchodzącego na rynek pracy absolwenta wyższej uczelni. Wymieniła ją prawie co trzecia firma uczestnicząca w badaniu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, American Chamber of Commerce i Ernst & Young Academy of  Business.

Miało ono określić kompetencje i kwalifikacje poszukiwanych przez pracodawców wśród absolwentów szkół wyższych wchodzących na rynek pracy. Jak z niego wynika, kluczowe są dziś umiejętności interpersonalne. Firmy stawiają je nawet wyżej niż wiedzę akademicką czy kompetencje intelektualne.

Co nie znaczy, że tych ostatnich firmy nie wymagają. – Umiejętności twarde, czyli wiedzę ogólną i fachową, pracodawcy traktują jako niezbędny warunek. Mając więc do wyboru dwóch kandydatów z podobnymi umiejętnościami, wybiorą tego, który łatwiej przystosuje się do nowych warunków, będzie bardziej otwarty na rozwój i bardziej skuteczny. Dla firm przede wszystkim liczy się skuteczność w pracy – podpartner zarządzający Ernst & Young Academy of Business. Zwraca też uwagę, że badanie, które objęło 60 pracodawców – w dużej części spółki amerykańskich korporacji – nie jest obrazem całego rynku, lecz pokazuje jego część z perspektywy dobrych firm i dobrych kandydatów. Uczestnicy badania to specyficzna grupa pracodawców tych wysoko ocenianych w rankingach, którzy mogą wybierać przyszłych pracowników spośród absolwentów najlepszych uczelni.

Nic więc dziwnego, że większość, bo 84 proc., badanych pracodawców ocenia poziom przygotowania do pracy absolwentów raczej pozytywnie. Jednakże nawet w tej grupie tylko ok. 5 proc. firm jest bardzo zadowolonych z poziomu kandydatów (tych zdecydowanie niezadowolonych jest mniej,  bo 3 proc.). Mimo tej ogólnej nie najgorszej oceny są obszary, gdzie absolwenci wypadają bardzo słabo.

Pracodawcy twierdzą, że młodzi ludzie najgorzej radzą sobie z umiejętnością określania priorytetów, organizacją pracy, poprawną samooceną, no i z efektywną komunikacją. Konkretnie chodzi tu o umiejętność jasnego przedstawienia problemu, jego rozwiązania albo wyników pracy – zarówno w formie ustnej prezentacji, jak też pisemnie.

Firmy oczekują również sprawności w posługiwaniu się potrzebnymi w biznesie programami komputerowymi. Konieczna jest też umiejętność pracy w zespole – i to często zróżnicowanym.

– Firmy międzynarodowe często bardzo podkreślają umiejętność współpracy z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, krajów i religii, funkcjonowania w środowisku międzynarodowym. Niezbędna cecha przy tym to otwartość na inne kultury, rozwiązania, sposoby komunikowania się i pracy – mówi Urszula Gąsior.

Umiejętność efektywnej komunikacji i otwartość – to najbardziej pożądana dziś przez pracodawców cecha wchodzącego na rynek pracy absolwenta wyższej uczelni. Wymieniła ją prawie co trzecia firma uczestnicząca w badaniu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, American Chamber of Commerce i Ernst & Young Academy of  Business.

Miało ono określić kompetencje i kwalifikacje poszukiwanych przez pracodawców wśród absolwentów szkół wyższych wchodzących na rynek pracy. Jak z niego wynika, kluczowe są dziś umiejętności interpersonalne. Firmy stawiają je nawet wyżej niż wiedzę akademicką czy kompetencje intelektualne.

Praca
Firmowy Mikołaj częściej zaprosi pracowników na świąteczną imprezę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca
AI ułatwi pracę menedżera i przyspieszy karierę juniora
Praca
Przybywa doświadczonych specjalistów wśród freelancerów
Praca
Europejski kraj podnosi wiek emerytalny. Zmiany już od 1 stycznia 2025
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Praca
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!