Reklama
Rozwiń

Otwartość absolwentów najcernniejsza w oczach pracodawców

Idealny absolwent potrafi się efektywnie komunikować, jest otwarty na rozwój i umie pracować w zespole

Publikacja: 19.09.2012 00:41

Otwartość absolwentów najcernniejsza w oczach pracodawców

Foto: Fotorzepa, RP Radek Pasterski

Umiejętność efektywnej komunikacji i otwartość – to najbardziej pożądana dziś przez pracodawców cecha wchodzącego na rynek pracy absolwenta wyższej uczelni. Wymieniła ją prawie co trzecia firma uczestnicząca w badaniu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, American Chamber of Commerce i Ernst & Young Academy of  Business.

Miało ono określić kompetencje i kwalifikacje poszukiwanych przez pracodawców wśród absolwentów szkół wyższych wchodzących na rynek pracy. Jak z niego wynika, kluczowe są dziś umiejętności interpersonalne. Firmy stawiają je nawet wyżej niż wiedzę akademicką czy kompetencje intelektualne.

Co nie znaczy, że tych ostatnich firmy nie wymagają. – Umiejętności twarde, czyli wiedzę ogólną i fachową, pracodawcy traktują jako niezbędny warunek. Mając więc do wyboru dwóch kandydatów z podobnymi umiejętnościami, wybiorą tego, który łatwiej przystosuje się do nowych warunków, będzie bardziej otwarty na rozwój i bardziej skuteczny. Dla firm przede wszystkim liczy się skuteczność w pracy – podpartner zarządzający Ernst & Young Academy of Business. Zwraca też uwagę, że badanie, które objęło 60 pracodawców – w dużej części spółki amerykańskich korporacji – nie jest obrazem całego rynku, lecz pokazuje jego część z perspektywy dobrych firm i dobrych kandydatów. Uczestnicy badania to specyficzna grupa pracodawców tych wysoko ocenianych w rankingach, którzy mogą wybierać przyszłych pracowników spośród absolwentów najlepszych uczelni.

Nic więc dziwnego, że większość, bo 84 proc., badanych pracodawców ocenia poziom przygotowania do pracy absolwentów raczej pozytywnie. Jednakże nawet w tej grupie tylko ok. 5 proc. firm jest bardzo zadowolonych z poziomu kandydatów (tych zdecydowanie niezadowolonych jest mniej,  bo 3 proc.). Mimo tej ogólnej nie najgorszej oceny są obszary, gdzie absolwenci wypadają bardzo słabo.

Pracodawcy twierdzą, że młodzi ludzie najgorzej radzą sobie z umiejętnością określania priorytetów, organizacją pracy, poprawną samooceną, no i z efektywną komunikacją. Konkretnie chodzi tu o umiejętność jasnego przedstawienia problemu, jego rozwiązania albo wyników pracy – zarówno w formie ustnej prezentacji, jak też pisemnie.

Firmy oczekują również sprawności w posługiwaniu się potrzebnymi w biznesie programami komputerowymi. Konieczna jest też umiejętność pracy w zespole – i to często zróżnicowanym.

– Firmy międzynarodowe często bardzo podkreślają umiejętność współpracy z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, krajów i religii, funkcjonowania w środowisku międzynarodowym. Niezbędna cecha przy tym to otwartość na inne kultury, rozwiązania, sposoby komunikowania się i pracy – mówi Urszula Gąsior.

Umiejętność efektywnej komunikacji i otwartość – to najbardziej pożądana dziś przez pracodawców cecha wchodzącego na rynek pracy absolwenta wyższej uczelni. Wymieniła ją prawie co trzecia firma uczestnicząca w badaniu Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, American Chamber of Commerce i Ernst & Young Academy of  Business.

Miało ono określić kompetencje i kwalifikacje poszukiwanych przez pracodawców wśród absolwentów szkół wyższych wchodzących na rynek pracy. Jak z niego wynika, kluczowe są dziś umiejętności interpersonalne. Firmy stawiają je nawet wyżej niż wiedzę akademicką czy kompetencje intelektualne.

Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty