Reklama

Stres dotyka wszystkich zatrudnionych

Polacy są nie tylko najbardziej zapracowanym, ale i najbardziej zestresowanym narodem w Europie.

Aktualizacja: 09.11.2016 04:35 Publikacja: 08.11.2016 20:01

Stres dotyka wszystkich zatrudnionych

Foto: 123RF

Prawie trzy czwarte pracowników, w tym aż 80 proc. pracowników umysłowo-fizycznych (m.in. inżynierów w fabrykach i na budowach) i 64 proc. pracowników fizycznych, ocenia, że w pracy są narażeni na stres – wynika z badania przeprowadzonego w październiku br. na zlecenie Koalicji Bezpieczni w Pracy wśród 510 pracowników w Polsce.

Badanie, które przeprowadził TNS Polska, wykazało, że na drugim miejscu wśród czynników zagrożenia jest hałas, który doskwiera ponad dwóm na trzech badanych. Niewiele mniej narzeka na bolesne lub męczące pozycje w pracy. W sumie prawie trzy czwarte pracowników fizycznych i umysłowo-fizycznych ocenia, że ich zajęcie wiąże się z potencjalnym ryzykiem dla zdrowia bądź życia.

Koszt przepracowania

Za branże „najbardziej niebezpieczne" badani pracownicy uznali transport i logistykę, rolnictwo i ogrodnictwo oraz budownictwo. To się mniej więcej zgadza z wykazem najbardziej wypadkowych branż według danych GUS. Jak z nich wynika, w I półroczu br. w wyniku nieszczęśliwych zdarzeń w polskich firmach ucierpiało ponad 39,2 tys. osób, o 813 (albo 5,7 proc.) więcej niż rok wcześniej. Najwięcej poszkodowanych w wypadkach przy pracy było w produkcji przemysłowej, handlu i naprawie pojazdów oraz w opiece zdrowotnej i transporcie oraz logistyce.

Ma też na to wpływ stres. Niedawne badanie Instytutu Transportu Samochodowego wykazało, że osoby, które częściej odczuwają stres w pracy, mają większą skłonność do agresji w ruchu drogowym, co dotyczy także kierujących pojazdami służbowymi.

Innym czynnikiem zwiększającym ryzyko wypadków jest przepracowanie. Jak pokazują dane OECD, Polacy pozostają w światowej czołówce pod względem liczby godzin pracy. W ubiegłym roku statystyczny Polak przepracował 1693 godziny, co daje nam siódme miejsce na 38 państw OECD. W Europie wyprzedzają nas tylko Grecy. – Teoretycznie pracujemy mniej niż nasi ojcowie, którzy przychodzili do pracy także w soboty Jednak w praktyce pracujemy dziś znacznie bardziej intensywnie, w wymagającym środowisku. Ryzyko przepracowania i związane z tym koszty psychospołeczne są więc wyższe – ocenia Anna Węgrzyn z firmy BPSC, dostarczającej rozwiązania wspierające zarządzanie pracownikami.

Reklama
Reklama

Wynik dotyczący stresu odczuwanego przez pracowników umysłowo-fizycznych i fizycznych zgadza się z wcześniejszym badaniem firmy ADP, według którego ponad połowa polskich pracowników (najwięcej w Europie) stresuje się w pracy niemal codziennie.

Cena bezpieczeństwa

O ile sam wzrost liczby wypadków w pracy można wiązać ze wzrostem zatrudnienia, o tyle – jak wykazują dane GUS – w tym roku pogorszył się też średni wskaźnik wypadkowości. W I półroczu br. na 1000 pracowników przypadało 3,2 poszkodowanych, wobec 3,15 rok wcześniej. Tymczasem w badaniu Koalicji Bezpieczni w Pracy niemal każdy pracownik twierdzi, że zna procedury bezpieczeństwa na swoim stanowisku. Zdecydowania większość (87 proc.) wskazuje też, że ma bezpośredni wpływ na poziom bezpieczeństwa w swoim miejscu pracy.

Okazuje się również, że bezpieczeństwo jest ważne dla wielu pracowników. I to na tyle, że aż 55 proc. badanych wybrałoby pracę gorzej płatną, ale bardziej bezpieczną. Co czwartemu pracownikowi fizycznemu i umysłowo-fizycznemu zdarza się też kupować sprzęt ochronny za własne pieniądze. Jednocześnie aż 28 proc. budowlańców twierdzi, że ich praca nie wymaga stosowania środków ochrony osobistej. Joanna Skrzyńska z TNS Polska podkreśla znaczenie świadomości ludzi, przypominając, że według GUS podstawową przyczyną wypadków w pracy są niewłaściwe zachowania pracowników.

Ważna jest też świadomość pracodawców. Jak przypomina Artur Sobota, kierownik sekcji Prewencji w Państwowej Inspekcji Pracy, dość duży odsetek pracowników wskazuje, że w ich miejscu pracy nie odbywają się szkolenia BHP lub szkoli się tylko nowych pracowników. W dodatku co piąty badany uważa szkolenie za stratę czasu. – Takie wyniki pokazują, że w firmach jest jeszcze dużo do poprawy w zakresie jakości i atrakcyjności szkoleń, które są jednym z podstawowych elementów wpływających na bezpieczeństwo pracy – zaznacza Sobota.

Praca
Sportowe wakacje zapracowanych Polaków
Praca
Na sen poświęcamy więcej czasu niż na pracę zawodową? Nowe dane GUS
Praca
Wojna handlowa Donalda Trumpa hamuje wzrost zatrudnienia na świecie
Praca
Grupa Pracuj chce podwoić przychody w ciągu pięciu lat
Praca
Polskim firmom nie będzie łatwo odkrywać płacowe karty
Reklama
Reklama