Wszystkie przepisy dotyczące studentów powstały w ścisłej współpracy z Parlamentem Studentów. Przykładem wzmocnienia pozycji studentów będzie obecność przewodniczącego samorządu w radzie uczelni albo zakaz podnoszenia opłat w trakcie studiów.
@DoktorKanaga: Jeżeli mamy publikować na światowym poziomie, to dlaczego nie ma gwarancji znaczących podwyżek i zniżki pensum dydaktycznego?
Zapowiedzieliśmy też podwyżki wynagrodzeń. Jeżeli sytuacja budżetowa pozwoli, w następnych latach wzrost nakładów na szkolnictwo przyspieszy.
@BlazejPapiernik: Czy w sytuacji, w której ustawa nie zostanie w Sejmie przegłosowana, wyjdzie Pan z koalicji?
W klubie PiS wszystkie projekty rządowe z zasady objęte są dyscypliną. Podczas wczorajszego posiedzenia klubu marszałek (Ryszard) Terlecki zapowiedział, że klub ustawę poprze.
@homo_polonicus: Panie Ministrze, czy profesorowie tytularni również będą systematycznie rozliczani z działalności naukowej jak młodsi stopniami pracownicy nauki?
Zdecydowanie tak. Temu służy zwiększenie roli kategoryzacji, od której już dziś zależy poziom finansowania, a w przyszłości zależeć będą także uprawnienia do nadawania stopni naukowych.
@PiotrStec2: Kiedy zobaczymy projekt rozporządzenia z algorytmami podziału subwencji?
Po uchwaleniu ustawy projekt rozporządzenia zostanie przekazany do konsultacji publicznych i uzgodnień.
@p_lodz_pl: Jak ocenia Pan Minister szanse na poprawę pozycji polskich uczelni na arenie międzynarodowej?
W ostatnim rankingu QS duża grupa polskich uczelni podniosła swoja pozycję. Spodziewamy się podobnych wyników w sierpniu, kiedy ogłoszony zostanie ranking szanghajski. Liczę, że UW wejdzie wtedy do 3 setki. To nie może nas jednak satysfakcjonować.
Celem jest pierwsza setka dla najlepszej polskiej uczelni w ciągu 3-5 lat.
@marcin_kulinski: Dlaczego pozwala pan, by Ministerstwo Finansów blokowało możliwość preferencyjnego (50%) rozliczania kosztów uzyskania przychodu z działalności naukowej na zasadach stosowanych dotychczas, co wprost zmniejsza zarobki pracowników naukowych i naukowo-dydaktycznej?
To nieporozumienie. Źródłem zamieszania są błędne interpretacje przepisów. Żeby temu zapobiec w drugim czytaniu wprowadzamy przepis, który jednoznacznie rozstrzyga wątpliwości.