Reklama

Strącanie Kossaka ze ściany

W poezji Jana Rojewskiego, laureata Połowu 2018, konkursu organizowanego dla debiutantów przez Biuro Literackie, spotykają się trzy porządki: kosmiczny, historyczny i ten najbardziej osobisty, który dzieje się teraz. W tomiku „Ikonoklazm" próbuje częściowo wskrzesić wiersz religijny bez Boga, bo jak pisze w „Teraz grzebię papier": „Posępny matematyk zamknął wszechświat w bańce". Młody poeta zaprzęga język zarezerwowany dla sacrum, by opowiedzieć o polskim imaginarium, filtruje to przez wrażliwość pokolenia urodzonego w latach 90.

Publikacja: 26.04.2019 17:00

Strącanie Kossaka ze ściany

Foto: Rzeczpospolita

Próbując „przekrzyczeć zgiełk", tworzy obrazy, tylko po to, by je roztrzaskać, a przy okazji dialoguje z takimi zagadnieniami jak tożsamość, wspólnota, prywatne kontra polityczne. „Na pohybel małpim gajom/ zbiorowej pamięci" – pisze w „Teraz niszczę święte obrazy". Jednocześnie niszcząc, buduje. To jego strategia okiełznywania pamięci – osobistej wplecionej w narodową i odwrotnie: ,,bezradnie walę rękoma w rysunki na ścianie/ w myśliwych Kossaka i w świętą rodzinę" – wyznaje bez ogródek w „Teraz kończę wiek ucznia. Gdzie się podziały obrazy z tamtych lat?".

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Plus Minus
„Wyrok”: Wojna zbawienna, wojna błogosławiona
Plus Minus
„Arnhem. Dług hańby”: Żelazne spadochrony
Plus Minus
„Najdalsza Polska. Szczecin 1945-1950”: Miasto jako pole gry
Plus Minus
„Dragon Ball Z: Kakarot: Daima”: Niby nie rewolucja, ale wciąga
Plus Minus
„ZATO. Miasta zamknięte w Związku Radzieckim i Rosji”: Wstęp wzbroniony
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama