Strącanie Kossaka ze ściany

W poezji Jana Rojewskiego, laureata Połowu 2018, konkursu organizowanego dla debiutantów przez Biuro Literackie, spotykają się trzy porządki: kosmiczny, historyczny i ten najbardziej osobisty, który dzieje się teraz. W tomiku „Ikonoklazm" próbuje częściowo wskrzesić wiersz religijny bez Boga, bo jak pisze w „Teraz grzebię papier": „Posępny matematyk zamknął wszechświat w bańce". Młody poeta zaprzęga język zarezerwowany dla sacrum, by opowiedzieć o polskim imaginarium, filtruje to przez wrażliwość pokolenia urodzonego w latach 90.

Publikacja: 26.04.2019 17:00

Strącanie Kossaka ze ściany

Foto: Rzeczpospolita

Próbując „przekrzyczeć zgiełk", tworzy obrazy, tylko po to, by je roztrzaskać, a przy okazji dialoguje z takimi zagadnieniami jak tożsamość, wspólnota, prywatne kontra polityczne. „Na pohybel małpim gajom/ zbiorowej pamięci" – pisze w „Teraz niszczę święte obrazy". Jednocześnie niszcząc, buduje. To jego strategia okiełznywania pamięci – osobistej wplecionej w narodową i odwrotnie: ,,bezradnie walę rękoma w rysunki na ścianie/ w myśliwych Kossaka i w świętą rodzinę" – wyznaje bez ogródek w „Teraz kończę wiek ucznia. Gdzie się podziały obrazy z tamtych lat?".

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Plus Minus
„Cannes. Religia kina”: Kino jak miłość życia
Plus Minus
„5 grudniów”: Długie pożegnanie
Plus Minus
„BrainBox Pocket: Kosmos”: Pamięć szpiega pod presją czasu
Plus Minus
„Moralna AI”: Sztuczna odpowiedzialność
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Plus Minus
„The Electric State”: Jak przepalić 320 milionów