Domalewski, Matuszyński, Czekaj, Maślona: Nowe pokolenie w polskim kinie

Na ekrany wchodzi „Cicha noc" Piotra Domalewskiego, nagrodzona Złotymi Lwami na festiwalu w Gdyni. Drugi rok z rzędu najważniejszą konfrontację rodzimego kina wygrywa debiutant. Do głosu doszło pokolenie 30-latków. Zdolne i bez kompleksów.

Aktualizacja: 24.11.2017 01:35 Publikacja: 23.11.2017 21:21

„Plac zabaw”, reż. Bartosz Kowalski

Foto: Film IT

Jeszcze trzy lata temu grono debiutantów nie było tak liczne. Przebili się Jan Komasa, autor niepokojącej „Sali samobójców" i filmu o powstaniu warszawskim „Miasto 44", a także Tomasz Wasilewski, który zrealizował offowy debiut „W sypialni", a potem pokazał intrygującą opowieść o uczuciach – „Płynące wieżowce". Rok temu zaś przywiózł z Berlina Srebrnego Niedźwiedzia za scenariusz „Zjednoczonych stanów miłości".

Dzisiaj przygotowują kolejne realizacje i w wieku 36–37 lat wydają się niemal weteranami. A konsekwentne promowanie debiutów przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, działalność Studia im. Andrzeja Munka, programy „30 minut" oraz „Pierwszy dokument", rozwój szkół filmowych, wreszcie atmosfera wolności – pomogły kolejnym młodym artystom rozwinąć skrzydła.

Pozostało jeszcze 97% artykułu

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Plus Minus
Chińskie marzenie
Plus Minus
Jarosław Flis: Byłoby dobrze, żeby błędy wyborcze nie napędzały paranoi
Plus Minus
„Aniela” na Netlfiksie. Libki kontra dziewczyny z Pragi
Plus Minus
„Jak wytresować smoka” to wierna kopia animacji sprzed 15 lat
gra
„Byczy Baron” to nowa, bycza wersja bardzo dobrej gry – „6. bierze!”