Pracodawcom przybywa wyzwań

Pogorszenie koniunktury gospodarczej nie zmniejszyło niedoboru talentów, który mogą dodatkowo nasilać zmiany demograficzne. Zmieniają się też oczekiwania pracowników.

Publikacja: 25.04.2023 21:00

Pandemia zwiększyła świadomość pracowników i pracodawców dotyczącą znaczenia dobrej kondycji – zarów

Pandemia zwiększyła świadomość pracowników i pracodawców dotyczącą znaczenia dobrej kondycji – zarówno fizycznej, jak i psychicznej – bez której trudno o wysoką wydajność i zaangażowanie w pracę shutterstock

Foto: Oneinchpunch

Chociaż jesienią zeszłego roku, gdy kurczyła się liczba ofert pracy, część firm mogła liczyć na powrót tzw. rynku pracodawcy, to ich oczekiwania powinny rozwiać zarówno wyniki badań rynkowych, jak i dane GUS. Te ostatnie potwierdzają stabilną sytuację na rynku pracy i niewielki, ale jednak wzrost zatrudnienia w sektorze przedsiębiorstw, które w marcu tego roku zwiększyło się o 0,5 proc. w ujęciu rocznym.

Zarówno w urzędach pracy, jak też na portalach rekrutacyjnych widać ostatnio ożywienie, co pokazały opisywane już w „Rzeczpospolitej” analizy Adecco Group czy Grant Thornton. Według raportu Grant Thornton na 50 największych portalach rekrutacyjnych pojawiło się w zeszłym miesiącu prawie 325,5 tys. nowych ogłoszeń o pracy, czyli o ponad 28 tys. więcej niż w lutym i o ponad 70 tys. więcej niż w styczniu.

Więcej benefitów

Monika Łosiewicz, menedżer ds. potencjału ludzkiego w Grant Thornton, zwraca uwagę, że pracodawcy nie tylko aktywniej szukają nowych pracowników, ale też zwiększają atrakcyjność ofert pracy, rozszerzając ofertę benefitów.

Średnia liczba świadczeń pozapłacowych oferowanych w ogłoszeniach opublikowanych w marcu na dwóch największych portalach (Pracuj.pl i Olx Praca) wyraźnie wzrosła. Na jedno ogłoszenie przypadało średnio 6,6 świadczeń wobec 6,2 pod koniec zeszłego roku. Najczęściej firmy kusiły kandydatów szkoleniami (85 proc. ofert), tym bardziej że szkolenia pomagają też wyrównać luki kompetencyjne pracowników.

Ogłoszona niedawno tegoroczna edycja badania „Niedobór talentów” agencji zatrudnienia ManpoweGroup pokazała bowiem, że spowolnienie gospodarcze i spadek liczby wakatów w firmach wcale nie zmniejszyły deficytu potrzebnych kompetencji.

Przeciwnie, jest on większy niż przed rokiem, bo teraz już 72 proc. pracodawców w Polsce i 77 proc. na świecie narzeka na trudności ze zdobyciem pracowników o potrzebnych im umiejętnościach. To o 2 pkt proc. więcej niż rok wcześniej, co jest m.in. efektem przyspieszonej w wyniku pandemii transformacji technologicznej, która zmienia wymagania kompetencyjne dla wielu stanowisk. Jak zwraca uwagę Kamil Sobolewski, główny ekonomista Pracodawców RP, na niedobór talentów wpływa także demografia, która jest (i pozostanie w najbliższych latach) jednym z największych wyzwań dla pracodawców.

Będzie nie tylko zwiększać konkurencję o pracowników, ale także wymuszać zmiany w modelu pracy, w zarządzaniu ludźmi czy też w podejściu do świadczeń pozapłacowych. Duże zmiany wymusiła tu już pandemia Covid-19, która zwróciła uwagę wielu pracowników na znaczenie work-life balance, czyli równowagi między życiem prywatnym i zawodowym, zwiększając też rolę benefitów związanych z dobrostanem fizycznym i psychicznym (wellbeing) oraz z czasem wolnym.

Inflacyjne potrzeby

Jak ocenia Kamil Sadowniczyk, dyrektor agencji zatrudnienia Manpower Polska, wiele zmian społecznych, które zaszły w ostatnich latach, znacząco wpłynęło na preferencje i oczekiwania pracowników. Ci przywiązują znacznie większą niż dotychczas wagę do szeroko rozumianego wellbeingu. W ubiegłorocznym badaniu firmy Deloitte aż 91 proc. pracowników stwierdziło, że brak troski o dobrostan ze strony pracodawcy skłoniłby ich do poszukiwania nowej pracy.

Na ten dobrostan składa się wiele czynników; jednym z nich jest satysfakcjonujące wynagrodzenie, o które w ostatnich miesiącach jest coraz trudniej; wysoka inflacja sprawia, że pomimo dwucyfrowego wzrostu średniej płacy, jej realna wartość spada.

Ogłoszone w tym tygodniu wyniki badań Randstad, a także Pracuj.pl pokazują wzrost odsetka Polaków aktywnie szukających nowej pracy (według Pracuj.pl to aż 41 proc.), przede wszystkim w poszukiwaniu wyższej płacy.

Istotnym elementem dobrostanu jest też równowaga między życiem zawodowym i prywatnym czy dbałość o dobrą kondycję. Tymczasem w badaniu Poradni Zdrowia Psychicznego Harmonia, które jesienią ub.roku objęło 1,3 tys. pracujących Polaków, tylko 15 proc. z nich mówiło o równowadze między pracą a życiem osobistym, a trzykrotnie większa grupa miała znaczne trudności w jej utrzymaniu, co wpływa na nasze zdrowie. Stąd też rosnąca w ostatnich latach atrakcyjność firmowych pakietów medycznych łączonych ze świadczenia sportowymi, poradami dietetyków, a także finansowanie opieki psychologicznej i psychiatrycznej, która w ostatnich latach znalazła się w grupie pożądanych benefitów.

Wpływ tych oczekiwań widać w analizie marcowych ogłoszeń na portalach Pracuj.pl i Olx Praca – w czołówce proponowanych świadczeń pozapłacowych były pakiety opieki medycznej (67 proc.) i benefity sportowe (58 proc.), których popularność ponownie wzrosła po zniesieniu lockdownów.

Nowe wyzwania dla rynku benefitów przyniósł wybuch inflacji, który zwiększył rolę świadczeń, które bezpośrednio wspierają budżety pracowników. W ubiegłym roku bardzo wzrosło znaczenie dofinansowania posiłków pracowniczych czy urlopu (tzw. wczasy pod gruszą).

Chociaż jesienią zeszłego roku, gdy kurczyła się liczba ofert pracy, część firm mogła liczyć na powrót tzw. rynku pracodawcy, to ich oczekiwania powinny rozwiać zarówno wyniki badań rynkowych, jak i dane GUS. Te ostatnie potwierdzają stabilną sytuację na rynku pracy i niewielki, ale jednak wzrost zatrudnienia w sektorze przedsiębiorstw, które w marcu tego roku zwiększyło się o 0,5 proc. w ujęciu rocznym.

Zarówno w urzędach pracy, jak też na portalach rekrutacyjnych widać ostatnio ożywienie, co pokazały opisywane już w „Rzeczpospolitej” analizy Adecco Group czy Grant Thornton. Według raportu Grant Thornton na 50 największych portalach rekrutacyjnych pojawiło się w zeszłym miesiącu prawie 325,5 tys. nowych ogłoszeń o pracy, czyli o ponad 28 tys. więcej niż w lutym i o ponad 70 tys. więcej niż w styczniu.

Pozostało 83% artykułu
Materiał partnera
Jak obudzić potencjał gospodarczy średnich miast? Operator ARP i nowe inwestycje w Polsce
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Materiał partnera
Przyspieszenie prac nad atomem przybliża Polskę do zielonej rewolucji w energetyce
Materiał partnera
Duch konsumenta nie zaginął
Perspektywy dla Polski
Chmura w biznesie – tylko możliwość, czy już konieczność?
Perspektywy dla Polski
Atomowy wyścig nie ominie rynku pracy