Nowe technologie z Polskie podbijają świat

Młode firmy z naszego kraju coraz częściej podbijają świat nowymi technologiami. Szczególnie mocną pozycję wypracowały sobie na dynamicznie rosnących rynkach druku 3D, dronów oraz tzw. beaconów.

Publikacja: 28.05.2015 22:00

Dziś co dziesiąta maszyna do trójwymiarowego druku sprzedana na świecie pochodzi z Polski.

Dziś co dziesiąta maszyna do trójwymiarowego druku sprzedana na świecie pochodzi z Polski.

Foto: Bloomberg

Dziś co dziesiąta maszyna do trójwymiarowego druku sprzedana na świecie pochodzi z Polski. Jak podkreślają eksperci, dzięki kilkunastu start-upom, które z sukcesem weszły w ten segment, staliśmy się jednym z zagłębi produkujących takie urządzenia. Ale podobnych, nowych narodowych specjalności w innowacyjnych technologiach mamy dzięki młodym, prężnym firmom więcej. W widocznym od paru lat boomie na drony czy tworzącym się właśnie trendzie w e-handlu związanym z beaconami (małe nadajniki, które łączą się np. z naszymi smartfonami), palce maczały właśnie rodzime firmy.

Inwestycja w przyszłość

Sygnał wysyłany przez beacony odbierany jest przez aplikacje mobilne, pozwala nawiązać kontakt z użytkownikiem telefonu lub tabletu. Dzięki temu istnieje możliwość precyzyjnego zlokalizowania klienta, zdobycie wiedzy na temat jego zwyczajów zakupowych czy też wreszcie dostarczenia mu informacji na temat promocji w momencie, gdy przekroczy próg sklepu. Zdaniem ekspertów Deloitte takie rozwiązanie jest przyszłością handlu i może zapewnić sprzedawcom przewagę konkurencyjną. W Wlk. Brytanii 45 proc. właścicieli smartfonów zadeklarowało już, że chce, aby sprzedawcy wysyłali im wiadomości. Warto pamiętać przy tym, że jednymi z inicjatorów nowej technologii były warszawska Inventica (Infinity) i krakowski Estimote.

– Beacony będą miały ogromny wpływ na budowanie lojalności konsumentów wobec danej sieci handlowej, a także wygodę zakupów – tłumaczy Jakub Rosiecki, menedżer w dziale konsultingu Deloitte.

Równie perspektywiczny jest rynek dronów. Szacuje się, że w tym roku globalna sprzedaż takich urządzeń sięgnie 130 mln dol. W 2018 r. ma to być już 1 mld dol. Analitycy BI Intelligence spodziewają się, że do 2020 roku średnio rynek ten będzie rósł o 19 proc. rocznie, a w ciągu najbliższej dekady – tylko na badania, rozwój i testy tej technologii – wydamy łącznie 91 mld dol. Cieszy zaangażowanie rodzimych firm w rozwój tego rynku. Jak podkreśla Jakub Wróbel, menedżer Deloitte, Polska jest jednym z liczących się krajów w projektowaniu i produkcji dronów. Szczególnie ceniony jest WB Electronics z Ożarowa Mazowieckiego, który wyspecjalizował się w dostawach dla wojska.

Nowości z Polski

Prawdziwym towarem eksportowym Polski stają się jednak drukarki umożliwiające drukowanie w trójwymiarze. W technologię szybko zdobywającą popularność od kilku lat zaangażowany jest olsztyński Zortrax. Firma mogła powstać dzięki pieniądzom zebranym od internautów. Uruchomiona w 2014 r. sprzedaż urządzenia M200 przyniosła start-upowi kontrakt z Dellem i blisko 3 mln zł zysku. Teraz firma wprowadza nową, innowacyjną drukarkę 3D Inventure. – Sprzedaż ruszy na przełomie III i IV kwartału. Na początku przyszłego roku spodziewamy się skokowego wzrostu zysków – podkreśla Tomasz Drosio, odpowiedzialny za finanse w spółce Zortrax.

Firma koncentruje się na USA, Kanadzie i Australii. – Obiecujący jest też Bliski Wschód. Ponadto planujemy ekspansję w Rosji i Chinach – wylicza Karolina Bołądź, wiceprezes w Zortraksie.

Ambitne plany ma również poznański start-up Omni3D, który zamierza się skoncentrować na dostawach drukarek dla przedsiębiorstw. – Wprowadzamy do sprzedaży nowe urządzenie, dużą drukarkę przestrzenną, która ma wspierać narzędziownie w liniach produkcyjnych. Urządzenie zaczęliśmy prezentować raptem miesiąc temu, a już mamy pełny pakiet zamówień – dodaje Konrad Sierzputowski, współzałożyciel Omni3D.

Szukamy polskich orłów innowacji

Od kwietnia trwa konkurs „Orzeł Innowacji", mający promować innowacje wprowadzane przez firmy w zakresie produktowym i organizacyjnym. Po zakończonym w ubiegłym tygodniu zbieraniu ankiet kapituła konkursu wybierze teraz najciekawsze projekty, a laureat konkursu otrzyma na Forum Ekonomicznym w Krynicy we wrześniu 2015 r. tytuł Orła Innowacji. Nagrodą będzie również kampania reklamowa na łamach tytułów wydawnictwa GBC o wartości 250 tys. zł. Konkurs przeznaczony jest dla firm zarejestrowanych w Polsce, generujących z innowacji minimum 5 mln zł przychodów rocznie.

Opinia

Artur Stawiarski, dyrektor ds. strategii i rozwoju, RWE Polska

Rodzimy rynek start-upów, choć młody, rozwija się bardzo dynamicznie. Pod względem liczby inicjatyw tego typu Polska jest zdecydowanym liderem w regionie i goni Wielką Brytanię, Niemcy i Szwecję. Co więcej, szans biznesowych poszukują tutaj start-upy m.in. z Estonii, Ukrainy i Macedonii. Tworzone u nas rozwiązania odnoszą międzynarodowe sukcesy. Mocną stroną polskich start-upów są innowacyjne pomysły. Brakuje jednak kompleksowego wsparcia ze strony inwestorów, którzy poza zaangażowaniem finansowym w projekt zainwestują swój czas, wsparcie operacyjne i kontakty. Warto rozwinąć struktury wsparcia środowiska start-upów.

Dziś co dziesiąta maszyna do trójwymiarowego druku sprzedana na świecie pochodzi z Polski. Jak podkreślają eksperci, dzięki kilkunastu start-upom, które z sukcesem weszły w ten segment, staliśmy się jednym z zagłębi produkujących takie urządzenia. Ale podobnych, nowych narodowych specjalności w innowacyjnych technologiach mamy dzięki młodym, prężnym firmom więcej. W widocznym od paru lat boomie na drony czy tworzącym się właśnie trendzie w e-handlu związanym z beaconami (małe nadajniki, które łączą się np. z naszymi smartfonami), palce maczały właśnie rodzime firmy.

Pozostało 87% artykułu
Orzeł Innowacji
„Rzeczpospolita” już po raz 10. nagrodziła innowacyjne firmy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Orzeł Innowacji
Poznaliśmy laureatów nagród „Rzeczpospolitej”
Orzeł Innowacji
Firmy technologiczne czekają na lepsze czasy
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Orzeł Innowacji
Marcin Piasecki: Nie traćmy szans