Środki z budżetu muszą zostać przyznane gminie w wysokości zapewniającej realizację zadań zleconych. Dotacje z budżetu otrzymuje też powiat na zadania realizowane przez inspekcje i straże.
Kwoty dotacji ustala się zgodnie z zasadami przyjętymi w budżecie państwa do określenia wydatków podobnego rodzaju (art. 49 ust. 3). Jednocześnie nie ma dalszych przepisów, które określałyby zasady szacowania kosztów realizacji zadań rządowych realizowanych przez samorząd.
Taka sytuacja powoduje, że gminy, powiaty i województwa są zmuszane do realizacji tych zadań niezależnie od wysokości otrzymanych na ten cel środków. Innymi słowy, jednostki samorządu terytorialnego muszą dopłacać do realizacji zadań zleconych z własnych budżetów.
Co ma zrobić powiat, który nie otrzymał wystarczających środków na zadania wykonane przez służby i straże zespolone? Jak wyjaśnia Krzysztof Róg, prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach (w piśmie z 17 lutego 2011 r.), w takiej sytuacji jednostka ma prawo dochodzić należnego jej świadczenia wraz z odsetkami w wysokości ustalonej jak dla zaległości podatkowych (sygnatura akt: WA-0250/137/10).
– W pozwie należałoby wykazać, że powiat nie otrzymał dotacji w wysokości lub w terminach wynikających z umowy zawartej z właściwym dysponentem środków budżetowych. Jak wynika bowiem z art. 150 ustawy o finansach publicznych, dotacji celowych udziela się na podstawie zawartych umów, jeżeli przepisy odrębne nie określają szczegółowego trybu i zasad udzielania i rozliczania takiej dotacji – tłumaczy Krzysztof Róg.