Cztery lata temu przed krajowym zjazdem adwokatury, nawet w grupach dyskusyjnych zwłaszcza na Facebooku, toczyła się ożywiona dyskusja o kandydaturach i w jakim kierunku nasze środowisko zmierza. W tej chwili wydaje się, że adwokaci w ogóle się tym nie interesują.
Kończąca się kadencja oddaliła samorząd od adwokatów jeszcze bardziej niż w latach wcześniejszych. Nie czujemy się związani z samorządem i poświęcamy mu niewiele uwagi. Sądzę, że to nie jest wina nas, z definicji żyjących tylko sobą, lecz samorządu, który nie wykazuje zainteresowania środowiskiem. Młodzi adwokaci, o aplikantach nawet nie wspominając, są pozostawieni sami sobie, poza terminami płacenia składki. Nasze codziennie problemy wynikające z praktykowania prawa rozwiązujemy sami.
Czytaj także: Nadzwyczajny Krajowy Zjazd Adwokatury tuż przed Świętami i w trybie zdalnym
Nie uważam, by ze strony samorządu płynęła troska o realne bolączki adwokatów i ich potrzeby, pośród których od lat wskazuje się choćby postulaty tak przyziemne jak ten, aby samorząd zabiegał o programy lojalnościowe dla swoich członków. Gdyby ktoś zadał adwokatom pytanie, czym zajmuje się Naczelna Rada Adwokacka i jakie ma sukcesy, to prawdopodobnie najczęstszą odpowiedzią byłoby „nie wiem". I ja też nie wiem, choć samorządem się interesuję, w odróżnieniu od wielu moich koleżanek i kolegów. Władze naczelne uaktywniają się bowiem wyłącznie na koniec każdej kadencji. Powstaje projekt działań wizerunkowych, które mają umocnić markę adwokata na rynku, a de facto jedynie maskują bierność NRA w toku całej kadencji.
Tak też dzieje się w moim odczuciu teraz. Wedle mojej wiedzy przyjęta została strategia marki adwokat, a nie harmonogram konkretnych działań wizerunkowych. Jak cztery lata temu, tuż przed wyborami, kiedy pojawił się pomysł kampanii wizerunkowej. Wówczas zdołano rozwiesić w Polsce kilka billboardów z tej okazji, ale tym razem nie ma już na to czasu i nie o to w istocie chodzi, aby cokolwiek faktycznie zdziałać w obszarze promowania adwokatów na rynku. W mojej ocenie są to działania mające charakter kampanijny i są ukierunkowane wyłącznie na to, aby podczas Krajowego Zjazdu Adwokatury wykazać się wykonaniem uchwały zjazdowej.