Nie da się temu zaprzeczyć: relacje między organami podatkowymi a ich klientami są często napięte, antagonistyczne, trudne. Wywołuje to niekorzystne skutki. Jednym z nich jest wciąż rosnąca liczba sporów podatkowych znajdujących swój finał w sądzie. Ich rozstrzygnięcie w sposób władczy jest nieefektywne i nie służy współpracy stron sporu w przyszłości.
Wielu takim sporom można byłoby zapobiec, wiele innych – rozwiązać polubownie. Relacje z podatnikami warto oprzeć na współpracy zamiast na konfrontacji. Temu właśnie mają służyć propozycje zawarte w projekcie kierunkowych założeń nowej ordynacji podatkowej przygotowanym przez Komisję Kodyfikacyjną Ogólnego Prawa Podatkowego. Propozycje te są umieszczone pod zbiorczym szyldem nowych niewładczych form działania organów podatkowych.
Informacje i konsultacje
Dużej części sporów można uniknąć, dostarczając podatnikom na czas rzetelnej informacji. Powszechna dostępność wiedzy o treści prawa podatkowego ma fundamentalne znaczenie dla przestrzegania go przez podatników. Autorytatywna informacja nie powinna pochodzić tylko z interpretacji ogólnych i indywidualnych. To środek komunikacji zbyt sformalizowany i kosztowny w odniesieniu do prostych kwestii podatkowych dnia codziennego.
W nowej ordynacji podatnik zostanie uprawniony do uzyskiwania z wielu źródeł informacji o charakterze urzędowym (oficjalnym) oraz do polegania na takich informacjach – wywodzenia z zastosowania się do nich skutków ochronnych.
Szczególne wsparcie należy się podatnikom, którzy od niedawna posiadają określony status (np. niedawno rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej) lub którzy popełnili błędy w rozliczeniu. Są oni szczególnie podatni na popełnianie błędów także w przyszłości, potrzebują zatem pomocy w realizowaniu swoich obowiązków.