Dlatego warto zastanowić się jaką rolę powinny w praktyce odgrywać przepisy prawne. Najważniejszą zmianą przewidzianą przez ustawę krajobrazową było wprowadzenie możliwości podejmowania przez władze gmin uchwał reklamowych (z ich perspektywy fakultatywnych). To na ich podstawie możliwe miało być wprowadzenie zakazów i ograniczeń dotyczących tablic i urządzeń reklamowych. Problem w tym, że niewiele gmin z tej możliwości skorzystało.
Próbę podjęło co prawda kilka dużych miast. W praktyce okazuje się jednak, że podejmowane przez władze uchwały albo podważają organy nadzorcze, albo są one zaskarżane do sądów administracyjnych. Uchwały te, stanowiące akty prawa miejscowego, mają zawierać szereg zwrotów nieprecyzyjnych. Ustawodawca nie przewidział, że będą z tym problemy. Założył, że „wszyscy wszystko wiedzą" więc władze gmin muszą zgadywać wszelkie, niedopowiedziane przez ustawodawcę, intencje. Założenie ustawodawcy sprawdziło się więc średnio.
Przy okazji analizy losów przepisów krajobrazowych, można zastanowić się również nad tym, jaka powinna być rola poszczególnych ustaw w praktyce. Trzeba przyznać, że intencje ustawodawcy związane z ustawą były bardzo ambitne. Spodziewanych efektów jednak nie widać. Zablokowały je kwestie formalne. Gminy albo próbują tworzyć uchwały reklamowe, narażając się na zarzuty (często nie bezzasadne) popełnienia licznych błędów (formalnych), albo też w obawie przed tymi i innymi problemami (np. dotyczącymi ważności postanowień reklamowych zawartych we wcześniej uchwalonych planach miejscowych), machają ręką i nie działają wcale. Powoduje to, że większość przepisów ustawy krajobrazowej pozostaje martwa.
Szkoda, że tak się dzieje. Ochrona krajobrazu to cel ważny, który ustawodawca powinien uwzględniać. Tyle że przy tej okazji musi się na coś zdecydować. Tworząc nową konstrukcję fakultatywnych uchwał powinien był przewidzieć, że wzbudzą one niepewność i obawy. Powinien w związku z tym zadbać (poprzez liczne materiały instrukcyjne i szkolenia) o to, by gminy potrafiły je odpowiednio przyjąć.
Powinien też zastanowić się nad tym, jak ważna jest realizacja celu związanego z ochroną krajobrazu i odpowiedzieć na pytanie, czy rie zagwarantować jej w sposób bardziej zdecydowany. Jak? Na przykład przez wprowadzenie obligatoryjności uchwał reklamowych (lub ich odpowiedników).