W lipcu zakończyły się konsultacje publiczne projektu kolejnej nowelizacji ustawy o odnawialnych źródłach energii. Procedowany obecnie projekt obok obszernych zmian dotyczących wskazanej ustawy o OZE przewiduje również istotne zmiany do kontrowersyjnej ustawy o inwestycjach w zakresie elektrowni wiatrowych, a także zmiany, głównie o charakterze definicyjnym, do ustawy – Prawo budowlane. Nowelizacja zmienia m.in. regulacje w zakresie sposobu liczenia pomocy publicznej, sposób wyodrębniania koszyków aukcyjnych, a także wprowadza system rozliczeń opartych na mechanizmie taryfy gwarantowanej (feed-in-tariff) oraz kontraktów różnicowych (feed-in-premium) dla najmniejszych wytwórców. W zakresie pozostałych dwóch ustaw projekt zawiera regulację mającą wpływ na lokowanie nowych inwestycji i wymiar podatku od nieruchomości.
Dla mniejszych wytwórców
Nowelizacja przewiduje szereg zmian, które mają promować rozwój źródeł rozproszonych, w tym generacji energii elektrycznej i ciepła z najmniejszych źródeł.
Przede wszystkim nowelizacja wprowadza zmiany do definicji małych i mikroinstalacji OZE. Zgodnie z obecnymi uregulowaniami małą instalacją jest instalacja OZE o zainstalowanej mocy elektrycznej większej niż 40 kW i nie większej niż 200 kW, przyłączona do sieci o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV lub o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu większej niż 120 kW i nie większej niż 600 kW. Nowelizacja zakłada zwiększenie tych parametrów. Małą instalacją będzie źródło OZE o mocy elektrycznej większej niż 50 kW i mniejszej niż 500 kW, przyłączone do sieci o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV lub o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu większej niż 150 kW i nie większej niż 900 kW. W przypadku mikroinstalacji planowane jest zwiększenie tożsamych progów mocy zainstalowanej z obecnych 40 kW zainstalowanej mocy elektrycznej do 50 kW oraz zwiększenie progu mocy cieplnej w skojarzeniu z 120 kW do 150 kW.
Powyższe zmiany umożliwią potencjalnym wytwórcom instalowanie źródeł wytwórczych większej mocy przy jednoczesnym zachowaniu korzyści wynikających z kwalifikacji takich źródeł jako małych lub mikroinstalacji obejmujących m.in. kwestie procesowania przyłączenia, obowiązków w zakresie koncesji na wytwarzanie energii czy mechanizmów wsparcia operacyjnego.
Projektowana nowelizacja przewiduje również wsparcie w postaci taryfy gwarantowanej (Feed-in-tariff) oraz kontraktów różnicowych (Feed-in-premium). Pierwszy z mechanizmów polega na zagwarantowaniu ceny odkupu energii elektrycznej, a drugi na pokryciu różnicy pomiędzy zagwarantowaną ceną a faktyczną ceną sprzedaży energii wytworzonej w źródle. Ponadto, projektodawca zawęził możliwość skorzystania z powyższych mechanizmów do wytwórców wykorzystujących do wytworzenia energii elektrycznej wyłącznie źródła oparte na biogazie lub hydroenergii. Co więcej, z taryfy gwarantowanej będą mogli skorzystać wytwórcy energii w małej lub mikroinstalacji, będący przedsiębiorcami. Jednocześnie mechanizm wsparcia oparty na kontrakcie różnicowym adresowany będzie do wytwórców we wskazanych rodzajach instalacji o zainstalowanej mocy elektrycznej nie mniejszej niż 500 kW i nie większej niż 1 MW. Wytwórcy tacy będą uprawnieni do pokrycia ujemnego salda stanowiącego różnicę pomiędzy wartością sprzedaży energii elektrycznej a kwotą stanowiącą 80 proc. ceny referencyjnej przewidzianej dla danej technologii skorygowanej o uzyskaną pomoc publiczną.