Reklama
Rozwiń
Reklama

Surdykowski: Wielka szachownica

Przed Warszawą stoi wyzwanie trudniejsze od dotychczasowego przeciwstawiania się słabnącemu rosyjskiemu mocarstwu.

Aktualizacja: 24.06.2019 20:08 Publikacja: 24.06.2019 19:04

Jerzy Surdykowski

Jerzy Surdykowski

Foto: Fotorzepa/ Piotr Guzik

Trochę już zapomnianą książkę Zbigniewa Brzezińskiego „Wielka szachownica" otwierają dwie mapy, które mówią wszystko o geostrategicznym położeniu Polski. Pierwsza to świat widziany z Waszyngtonu; Polska jest malutka, bez znaczenia wobec ogromu Rosji, Chin czy Indii. Druga to świat widziany z Moskwy; nasz kraj jest tu niedaleki, a więc wielki i ważny, skazany na rolę wasala albo wroga. Mówią także wiele o kontrowersjach wokół zakupu amerykańskiego uzbrojenia dla polskiej armii; zarówno o rosyjskim rozwścieczeniu, jak i chłopackiej dumie rządzących w Warszawie, którym bardzo podobają się drogie zabawki zza oceanu. Można tylko wyrazić wątpliwość, czy warto szukać wsparcia tak daleko, u mocarstwa przywiązującego do nas znaczenie tak niewielkie.

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Opinie polityczno - społeczne
Juliusz Braun: A może czas na reset w sprawie edukacji zdrowotnej?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Analiza
Jacek Nizinkiewicz: Kaczyński jest dziś w gorszej sytuacji niż Tusk
Opinie polityczno - społeczne
Joanna Ćwiek-Świdecka: Rzeczpospolita Babska – czy tylko kobiety odpowiadają za niską dzietność?
Analiza
Andrzej Łomanowski: To był tydzień porażek Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Opinie polityczno - społeczne
Vít Dostál, Wojciech Konończuk: Z Warszawy do Pragi bez uprzedzeń: jak Polska i Czechy stały się wzorem sąsiedztwa
Reklama
Reklama