Stanowisko dyrektora finansowego (CFO) stale ewoluuje. Szefom finansów, do tradycyjnych obowiązków związanych z przygotowaniem sprawozdań finansowych i analiz, dochodzą nowe zadania, gdyż CFO w coraz większym stopniu wspierają decyzje biznesowe w firmach.
Nadal muszą uczestniczyć w procesach dotyczących przepływów pieniężnych, kontroli kosztów i ryzyka, ale jednocześnie oczekuje się od nich, że będą wpływać na kierunek rozwoju biznesu.
Skuteczna komunikacja
Chcąc sprostać dynamicznie zmieniającym się warunkom działania i nowym oczekiwaniom, dyrektorzy finansowi muszą być wszechstronni. Powinni rozumieć biznes i być dla niego doradcą. W Shellu ważne są dla nas kompetencje związane z Business Partneringiem – czyli umiejętności wpływania na kierunek biznesu i współtworzenia jego strategii dzięki głębokiemu zrozumieniu mechanizmów rynkowych i finansowych. Zdolność do wykorzystywania tej wiedzy i odpowiedni poziom niezależności przy realizacji celów biznesowych to dzisiaj klucz do sukcesu CFO.
Warto również pamiętać o umiejętnościach miękkich, w tym odpowiedniej komunikacji, gdyż współczesny dyrektor finansowy, który nie zajmuje się tylko finansami, powinien mówić w języku zrozumiałym dla osób z innych działów.
Nowe technologie...
Księgowość i finanse z definicji są odpowiedzialne za przetwarzanie danych i działanie na ich podstawie. Dawniej działy finansowe raportowały cyklicznie, w wolniejszym trybie i na mniejszą skalę w porównaniu z dzisiejszymi oczekiwaniami.