Smętny start ważnego systemu

Start elektronicznego systemu poboru opłat na polskich drogach trudno uznać za udany

Publikacja: 04.07.2011 22:40

 

Po pierwsze, wszystko ruszyło nie 1, ale 3 lipca, dzięki czemu samochody ciężarowe i dostawcze, które teraz zamiast winiet muszą mieć elektroniczne pudełko (viaBox) rejestrujące kilometry przejechane po płatnych drogach, poruszały się po nich za darmo. Według wyliczeń Skarb Państwa, do którego mają wpływać pieniądze z opłat, stracił przez to kilka milionów złotych.

 

Tracił też będzie jeszcze przez jakiś czas, bowiem na wielu odcinkach dróg, m.in. na nowym fragmencie trasy S7 ze Skarżyska do Kielc czy na autostradowej obwodnicy Krakowa, nawet nie stanęły jeszcze tzw. bramownice wypatrujące samochodów z viaBoksami.

Według zapowiedzi operatora systemu viaTOLL pełna szczelność ma być osiągnięta w sierpniu.

Reklama
Reklama

Zawiodła też dystrybucja viaBoksów – w wielu miejscach, zwłaszcza przy granicach, tworzyły się kolejki zdenerwowanych kierowców, bo procedura wypożyczenia urządzenia wymaga przedstawienia wielu dokumentów i trochę trwa.

Można by rzec – klęska na całej linii, choć z drugiej strony wiele firm zwlekało z wykupieniem urządzeń, a mogły to robić od dwóch miesięcy. A i Kapsch, zwycięzca mocno opóźnionego przetargu na system, którego rozruch zwykle trwa ok. roku, miał tego czasu znacznie mniej. Fakt, nie dokonał niemożliwego, ale i teraz nie uchyla się od odpowiedzialności i nie szuka innych winnych. Bez protestu zgadza się też na zapłatę kar i rekompensat. Oczywiście w grę wchodzi kontrakt na 4 mld zł, ale to i tak nietypowa sytuacja. Choć oczywiście byłoby lepiej, gdyby wszystko było po prostu na czas – i przetarg, i system.

Po pierwsze, wszystko ruszyło nie 1, ale 3 lipca, dzięki czemu samochody ciężarowe i dostawcze, które teraz zamiast winiet muszą mieć elektroniczne pudełko (viaBox) rejestrujące kilometry przejechane po płatnych drogach, poruszały się po nich za darmo. Według wyliczeń Skarb Państwa, do którego mają wpływać pieniądze z opłat, stracił przez to kilka milionów złotych.

Tracił też będzie jeszcze przez jakiś czas, bowiem na wielu odcinkach dróg, m.in. na nowym fragmencie trasy S7 ze Skarżyska do Kielc czy na autostradowej obwodnicy Krakowa, nawet nie stanęły jeszcze tzw. bramownice wypatrujące samochodów z viaBoksami.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Jak wziąć cła na celownik i odwinąć się Trumpowi?
Opinie Ekonomiczne
Monika Różycka: Taniec zamiast rozkazu. Struktury stadne w korporacjach
Opinie Ekonomiczne
Ukraina po 3,5 roku wojny: wiatr wieje w oczy, pomoc wygasa, a planu B brak
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Panika nad wyschniętą kałużą
Opinie Ekonomiczne
ArcelorMittal odpowiada Instratowi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama