Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.
Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Treści, którym możesz zaufać.
Aktualizacja: 26.08.2020 21:57 Publikacja: 26.08.2020 21:00
Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński
Powszechnie krążąca po kraju opinia mówi, że Polski nie stać na drugi lockdown. No bo rzeczywiście: zamknięcie części gospodarki w II kwartale spowodowało zmniejszenie polskiego PKB o około 60 mld zł, czyli prawie po 2 tys. zł na osobę. A dla przypomnienia – 2 tys. zł to dla wielu Polaków całomiesięczny dochód netto!
To prawda, lockdown był niezmiernie kosztowny, choć i tak straciliśmy mniej niż np. Hiszpanie i Brytyjczycy (u nas kwartalny spadek PKB wyniósł 8–9 proc., u nich powyżej 20 proc.). Z drugiej strony do stwierdzenia, że „nie stać nas na drugi lockdown" proponuję odnosić się z dystansem. Jeśli jesienią i zimą nastąpi drugi, silniejszy niż w pierwszej połowie roku wzrost zachorowań, po prostu nie będzie innego wyjścia. Jakąś formę lockdownu trzeba będzie znów wprowadzić, bo niestety wirus może nie usłuchać naszych ekonomicznych ekspertów, tłumaczących, że ma się szybko uspokoić, bo „nie stać nas na drugie zamknięcie gospodarki".
Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Treści, którym możesz zaufać.
Jeśli rządy dalej będą unikać trudnych decyzji budżetowych, świat może stanąć przed nową wersją argentyńskiego s...
Dlaczego działalność małych i średnich przedsiębiorstw ma znaczenie. Wpływ przejęć MŚP na lokalne społeczności.
Jak sankcje USA doprowadziły do przejęcia holenderskiej Nexperii. Ryzyko utraty zdolności produkcyjnych kluczowe...
W celu zapewnienia zgodności z Dyrektywą o Przejrzystości orzekanie o zastosowaniu sankcji w postaci zakazu wyko...
Państwo polskie wykłada grube miliardy na inwestycje w zbrojeniówkę. Można to robić bardziej efektywnie, ale… le...
Rozbudowa szybkich sieci ładowania jest szczególnie ważna dla wzrostu sprzedaży samochodów ciężarowych, bez których trudno myśleć o dekarbonizacji – ocenia Małgorzata Kulis, dyrektor zarządzająca Volvo Trucks Polska.
Mają wspierać gospodarki w najważniejszych momentach: wtedy, gdy rynek prywatny nie chce lub nie potrafi.
Jak LegalTech i AI realnie zmieniają pracę prawnika – od automatyzacji dokumentów i analizy danych po obsługę klienta i przygotowanie do procesów sądowych.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas