Wyniki V edycji ogólnopolskiego badania małych i średnich firm Bibby MSP Indeks potwierdzają, że opóźnienia w płatnościach to problem znaczącej większości przedsiębiorców,  a skala tego zjawiska nadal rośnie. Już prawie 83 proc. firm biorących udział w badaniu deklaruje, że wystawiane przez nie faktury spłacane są z opóźnieniem. Dla porównania w październiku 2012 roku na przeterminowane płatności skarżyło się 75 proc. firm.

Jednocześnie zmieniają się istotnie postawy przedsiębiorców wobec problemu nie płacenia w terminie. W obecnej sytuacji już 74 proc. firm zaczyna ściągać zaległe płatności, gdy tylko mija termin płatności na fakturze. Dla porównania, jeszcze w pierwszym kwartale 2012 roku, 30-dniowe opóźnienie w terminie płatności dla ponad połowy ankietowanych nie stanowiło istotnego sygnału do rozpoczęcia bardziej stanowczego upominania się o swoją należność.

- Widzimy, że obecne spowolnienie gospodarcze znacznie obniżyło tolerancję wobec niesolidnych płatników. Co ważne przyzwolenie na niepłacenie w terminie i przyzwyczajenie do powszechności zjawiska zatorów płatniczych ustępuje trosce o sytuację swojego biznesu - mówi Krzysztof Kuniewicz, dyrektor generalny Bibby Financial Services. Jak dodaje, przedsiębiorcy widząc niestabilność koniunktury i wyższe ryzyko działania bardzo szybko upominają się o pieniądze, bo nie chcą, by problemy z wypłacalnością dłużników przenosiły się na ich firmy.

Najnowsza edycja badania Bibby MSP Index przynosi też informacje jak małe i średnie  firmy  zabezpieczają się na wypadek problemów z wypłacalnością kontrahentów. Blisko 77 proc. ankietowanych regularnie dzwoni i wysyła przypomnienia mailowe. Blisko połowa firm regularnie sprawdza wiarygodność  partnerów handlowych (23 proc. więcej niż pół roku temu) a także na bieżąco potwierdza wysokość sald (14 proc. więcej niż w poprzedniej edycji badania). Z kolei 41,6 proc. proc. respondentów stwierdziło, że nie realizuje kolejnych zleceń dla klienta dopóki ten nie ureguluje  zaległej płatności (53% proc. w poprzednim pomiarze).

Badanie Bibby MSP Index prowadzone jest dwa razy w roku w formie wywiadów telefonicznych na ogólnopolskiej, reprezentatywnej grupie małych i średnich firm. Badanie nie obejmuje mikrofirm, tj. zatrudniających do 10 osób. Jest autorskim projektem badawczym firmy Bibby Financial Services realizowanym przez firmę Keralla Reserach.