Reklama
Rozwiń
Reklama

Kolejowy skok w nowoczesność

Kolej niosła z sobą nowoczesną technologię, komunikację, organizację pracy wedle ściśle określonych procedur, a także nowoczesny biznes - mówi Marcin Jarząbek, historyk z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

Publikacja: 24.06.2015 22:00

Kolejowy skok w nowoczesność

Foto: Fotorzepa/ Bartosz Jankowski

Rz: Magistrala kolejowa Rail Baltica ma połączyć Helsinki z Berlinem, przez Tallin, Rygę, Wilno i Warszawę. Ale tradycja takich długich linii kolejowych sięga XIX wieku. Podobno pierwszym projektem kolejowym w Polsce była Droga Żelazna Warszawsko- -Wiedeńska...

Marcin Jarząbek: Na obecnych polskich ziemiach – wtedy był to teren Prus – pierwszym regularnym połączeniem była Kolej Górnośląska łącząca Wrocław z Mysłowicami. Pierwszy pociąg na odcinku Wrocław–Oława ruszył w 1842 r., a pierwszy odcinek kolei warszawsko-wiedeńskiej, łączący Warszawę i Pruszków, oddano do użytku ponad dwa lata później.

RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskasz dodatkowo pełny dostęp do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie otrzymasz dostęp do NYT: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Jesteśmy mistrzami świata. W prokrastynacji
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Opinie Ekonomiczne
Bogusław Chrabota: Dlaczego chińskie auta zwyciężają?
Opinie Ekonomiczne
Katarzyna Kucharczyk: Przepisy widmo, ale ryzyko realne
Opinie Ekonomiczne
Małgorzata Zaleska: NBP – kierunki zmian
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Śpiący gigant, który się nie budzi
Reklama
Reklama