Reklama
Rozwiń
Reklama

Kolejowy skok w nowoczesność

Kolej niosła z sobą nowoczesną technologię, komunikację, organizację pracy wedle ściśle określonych procedur, a także nowoczesny biznes - mówi Marcin Jarząbek, historyk z Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

Publikacja: 24.06.2015 22:00

Kolejowy skok w nowoczesność

Foto: Fotorzepa/ Bartosz Jankowski

Rz: Magistrala kolejowa Rail Baltica ma połączyć Helsinki z Berlinem, przez Tallin, Rygę, Wilno i Warszawę. Ale tradycja takich długich linii kolejowych sięga XIX wieku. Podobno pierwszym projektem kolejowym w Polsce była Droga Żelazna Warszawsko- -Wiedeńska...

Marcin Jarząbek: Na obecnych polskich ziemiach – wtedy był to teren Prus – pierwszym regularnym połączeniem była Kolej Górnośląska łącząca Wrocław z Mysłowicami. Pierwszy pociąg na odcinku Wrocław–Oława ruszył w 1842 r., a pierwszy odcinek kolei warszawsko-wiedeńskiej, łączący Warszawę i Pruszków, oddano do użytku ponad dwa lata później.

Promocja Świąteczna!

Wybierz roczną subskrypcję RP.PL i ciesz się dostępem do The New York Times!

Pierwszy rok 179 zł, potem 390 zł pobierane automatycznie co roku.

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do: News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL — rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Wojtyna: Rada Fiskalna – trzeba nadrobić stracony czas
Opinie Ekonomiczne
Cezary Szymanek: List do Św. Mikołaja, który wierzy w wolny rynek
Opinie Ekonomiczne
Ptak-Iglewska: Rolnicy zwalczają Mercosur i narażają europejskie bezpieczeństwo
Opinie Ekonomiczne
Iwona Trusewicz: Pieniądze dla Ukrainy: zwyciężył strach i lobby rosyjskie
Opinie Ekonomiczne
Zielony wodór: lekcja z niemieckiego fiaska
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama