Reklama

Cezary Szymanek: Gospodarka, głupcze! Politycy muszą zacząć słuchać biznesu

Czas wrócić do hasła Billa Clintona. Z jeszcze większą niż kiedyś mocą. Trzeba bowiem przebić się przez kakofonię politycznych porachunków, pseudodebaty i przez populistyczne miraże, za które zapłacić będą musieli polscy przedsiębiorcy.

Publikacja: 25.07.2023 03:00

Cezary Szymanek: Gospodarka, głupcze! Politycy muszą zacząć słuchać biznesu

Foto: Fotorzepa, Jakub Czermiński

Rząd chce mieć natychmiastowy dostęp do tajemnic handlowych ponad 40 tys. największych przedsiębiorstw. Władza zmienia prawo farmaceutyczne ustawą o ubezpieczeniach eksportowych. PiS w ciągu dziesięciu dni przepycha przez Sejm system kaucyjny i jego wejście w życie od początku 2025 r. Te ciosy w przedsiębiorców rząd wyprowadził w ciągu zaledwie trzech tygodni lipca. Wcześniej mieliśmy lex TVN, Polski Ład, blokowanie budowy wiatraków czy też niezrealizowaną obietnicę mitycznych już 700 mld zł z Unii Europejskiej, między innymi na polski Krajowy Plan Odbudowy.

Inwigilację przedsiębiorców powstrzymała publikacja „Rzeczpospolitej”. Gdy ujawniliśmy plany rządu zmuszające biegłych rewidentów do dostarczania wszystkich raportów z badań firm do rządowej instytucji – Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego, minister Janusz Cieszyński obiecał poprawienie przepisów w Sejmie. Oczywiście, będziemy tego pilnować. Przeciwko zmianom w prawie farmaceutycznym, które mają skutkować m.in. droższymi lekami i likwidacją tysięcy aptek, publicznie protestują organizacje biznesowe. A systemu kaucyjnego pewnie nie będziemy mieć w ogóle, bo żadna firma nie zdecyduje się na uczestniczenie w nim na zasadach narzuconych przez rząd.

Czytaj więcej

Dziesięć postulatów biznesu na wybory

Był początek 1992 roku, gdy James Carville, strateg w sztabie wyborczym Billa Clintona, wypowiedział po raz pierwszy słynne słowa. Użyte na zamkniętym spotkaniu były jednym z trzech kluczowych przesłań, z jakimi demokraci chcieli trafić do Amerykanów. „It’s the economy, stupid” szybko jednak stało się głównym hasłem kampanii. A George Bush, który jeszcze rok wcześniej miał poparcie na poziomie 90 proc. (czas inwazji na Irak), musiał w listopadzie pożegnać się z fotelem prezydenckim.

I choć na przestrzeni ostatnich 30 lat słowa te były odgrzewane przez polityków różnej maści niemal na całym świecie, czas do nich wrócić. Z jeszcze większą niż kiedyś mocą. Trzeba bowiem przebić się przez kakofonię politycznych porachunków i pseudodebaty, przez populistyczne miraże, za które zapłacić będą musieli polscy przedsiębiorcy, ale również przez doniesienia o tym, że śniadanie zostało zjedzone, a bielizna zapomniana. Nie było bowiem przez te wszystkie lata równie ważnego i odpowiedniego momentu na wzięcie sobie do serca hasła „Gospodarka, głupcze!” jak teraz. W czasach, gdy świat układa się na nowo zarówno z politycznego, jak i – a raczej przede wszystkim – gospodarczego punktu widzenia.

Reklama
Reklama

Biznes w Polsce, jak wyliczyła Federacja Przedsiębiorców Polskich, to elektorat wielkości 14 proc. głosów. Do wzięcia przez tych, którzy będą gwarantować stabilny system prawny, a nie działać przy pomocy „wrzutek” do ustaw; którzy stworzą system podatkowy pielęgnujący przedsiębiorczość, a nie wymyślających co miesiąc nowe branżowe daniny; którzy będą rozmawiać z przedsiębiorcami. Na przykład o tym, jak powinien wyglądać rynek pracy, co zrobić, aby poprawić stan zdrowia mieszkańców Polski, jak stworzyć dobry klimat dla równości i różnorodności albo jak stawić czoła kryzysowi klimatycznemu lub nie tracić funduszy europejskich.

Latami mówiło się, że przedsiębiorcy w Polsce mają w swoim DNA silny gen walki i dlatego się rozwijamy, a przez kryzysy gospodarcze przechodziliśmy suchą stopą. Od polityków zależy, czy nie zastąpi go gen przetrwania.

Opinie Ekonomiczne
Cezary Szymanek: Co polscy politycy wiedzą o gospodarce i dlaczego jest to groźne
Opinie Ekonomiczne
Małgorzata Zaleska: Dylematy finansowania zrównoważonego rozwoju
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Używane, tanio oddam. O co chodzi z amerykańskimi transporterami Stryker?
Opinie Ekonomiczne
Prof. Chłoń-Domińczak: Dlaczego ekonomiści rozmawiają o demografii
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Krakowiak: Regulacje nie są lekiem na wszystko
Materiał Promocyjny
Nadciąga wielka zmiana dla branży tekstylnej. Dla rynku to też szansa
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama