Moim zdaniem w ciągu najbliższych trzech lat banki staną w obliczu bardzo znaczących, nawet rewolucyjnych zmian. Ludzie zazwyczaj nazywają to efektem Ubera. Pieniądz jest produktem, który jest jedną z najmniej materialnych rzeczy na rynku. Transformacja od pieniądza papierowego ku ekranom komputerowym odbywa się na naszych oczach i coraz bardziej dotyczy obszaru bankowości. Powinniśmy pamiętać o dyrektywie PSD2, która wymusi otwarcie banków także na niebankowych dostawców usług płatniczych, zainteresowanych m.in. rozwojem szeroko pojętych płatności mobilnych.
A jak wyglądają perspektywy rozwoju akcji kredytowej dla przedsiębiorców?
Ta kwestia jest bardziej złożona i nie do końca zależna od samych banków. Przede wszystkim do takiej inwestycji musi być przekonany sam przedsiębiorca. Należy zwrócić uwagę, że inwestowanie wymaga szerokiej analizy i oceny zjawisk, jakie zachodzą nie tylko w polskiej, ale i światowej gospodarce. Obecnie poziom decyzyjności inwestycyjnej przedsiębiorstw nie należy do najwyższych.
Kolejną istotną kwestią jest fakt, że znaczna większość krajów europejskich buduje strategię rozwoju swoich gospodarek, opierając się na długofalowej i efektywnej polityce innowacyjności, przy jednoczesnym wspieraniu międzynarodowych programów sprzyjającym inwestycjom. Przyglądamy się kwestii potencjału innowacyjnego w Polsce. Naszym zdaniem drogą do budowania wyższego poziomu innowacyjności polskiej gospodarki jest niwelowanie różnic między regionami kraju. Z opracowania analityków Banku „Indeks Millennium – Potencjał innowacyjności regionów" wynika, że zaledwie cztery województwa plasują się powyżej średniej indeksu mierzonego sześcioma czynnikami: wydajnością pracy, stopą wartości dodanej, wydatkami na badania i rozwój, liczbą studentów, liczbą pracujących w B+R oraz liczbą wydanych patentów. W tym zakresie banki w Polsce odegrają moim zdaniem ogromną rolę, oferując programy finansowania innowacji.
Akcja kredytowa dla firm to jeden z ważniejszych elementów planu rozwojowego wicepremiera Mateusza Morawieckiego.