Jakie korzyści Skarbowi Państwa może przynieść wprowadzenie przetargów jednej ceny?
Oczekujemy, że formuła ta przyczyni się do wzrostu popytu zgłaszanego na papiery skarbowe oraz poprawi jakość ofert przetargowych. Cele te powinny zostać uzyskane w wyniku ograniczenia ryzyka wahań cen papierów skarbowych po przetargu oraz wyeliminowania efektu zwanego „przekleństwa zwycięzcy". W przetargach wielu cen inwestor, aby kupić papier, bierze pod uwagę nie tylko maksymalną cenę, jaką jest gotowy zapłacić, ale również ceny z rynku wtórnego i zakładane zachowania innych inwestorów. W przypadku, gdyby zgłosił swoją cenę maksymalną i kupił papier byłby bowiem „zwycięzcą" aukcji, ale gdyby większość pozostałych inwestorów kupiła papiery po niższych cenach, jego „zwycięstwo" byłoby jednocześnie „przekleństwem". „Przekleństwem", gdyż kupiłby po cenie wyższej od rynkowej, a więc wykazałby stratę na inwestycji. Dlatego też inwestorzy obawiają się zgłaszać na przetargi maksymalne ceny, które skłonni byliby zaakceptować lub nie chcąc przepłacać nabywają obligacje na rynku wtórnym poza przetargami. Przetarg jednej cen eliminuje ten efekt, stwarzając zachętę do zgłaszania ofert na rynek pierwotny po maksymalnych akceptowalnych cenach. Inwestorzy wiedzą bowiem, że z dużym prawdopodobieństwem kupią papiery po cenie niższej niż zgłaszana. Nigdy natomiast nie kupią papierów po cenach wyższych niż konkurencja.
Dlaczego Ministerstwo Finansów zdecydowało się na wprowadzenie nowej formuły przetargów akurat teraz?
Otoczenie zewnętrzne jest obecnie bardzo rozchwiane, sentyment rynków szybko się zmienia, co wpływa na duże wahania rynkowych cen papierów skarbowych. W tym otoczeniu formuła jednej ceny pomaga stabilności cen na rynku wtórnym. Ponieważ więcej inwestorów powinno kupować papiery na rynku pierwotnym oraz wszyscy nabywają je po jednej cenie, nie ma skłonności do tego, że ten kto kupi tanio na przetargu, będzie od razu pozbywał się papierów na rynku wtórnym, wykorzystując swoją przewagę konkurencyjną. Korzystaliśmy też z doświadczeń krajów o rozwiniętych rynkach papierów dłużnych. Formułę tę stosują z powodzeniem takie kraje, jak np. USA, Kanada, Włochy, Holandia, Norwegia, Dania, Czechy, Meksyk, Argentyna czy Nowa Zelandia. Tendencja jest taka, że jeżeli ktoś zmienia formułę przetargów, to zmienia z formuły przetargu wielu cen na jedną cenę, a nie odwrotnie.
Czy zastosowanie nowej formuły może wpłynąć negatywnie na strukturę popytu na papiery skarbowe?