IKEA z czystą energią

IKEA planuje w Polsce budowę kolejnych sklepów. Jednak inwestuje też w fabryki czy farmy wiatrowe – zapowiada Walter Kadnar, dyrektor generalny sieci

Publikacja: 01.03.2012 16:37

IKEA z czystą energią

Foto: Fotorzepa, Darek Golik DG Darek Golik

W 2010 r. prezes grupy IKEA Mikael Ohlsson zapowiedział, że grupa w ciągu pięciu lat może zainwestować w Polsce ok. 5 mld zł. Czy ten plan jest aktualny?

Na pewno z żadnego projektu z zrezygnowaliśmy. Polska wciąż jest dla nas jednym ze strategicznych rynków i zdecydowanie umacniamy tu swoja pozycję. Widać to choćby po naszych ostatnich projektach. Otworzyliśmy nową fabrykę, rozbudowujemy sklepy, wchodzimy także w nowe projekty.

Jak farmy wiatrowe? Planowane są kolejne takie inwestycje?

Niedawno kupiliśmy dwie farmy z opcją na następną, która zostanie wybudowana. Cały projekt warty jest 385 mln zł. Docelowo chcemy, aby całe zapotrzebowanie na energię grupy IKEA w Polsce pokrywane było ze źródeł odnawialnych. Nie mówię tylko o sklepach, ale także zakładach produkcyjnych. To na pewno ambitny projekt, ale jak najbardziej do zrealizowania. Równocześnie inwestujemy też w montaż solarów, które działają w trzech sklepach oraz pomp ciepła, z których korzystają dwie jednostki.

W ostatnim roku obroty sklepów IKEA wzrosły 6,9 proc. To powód do zadowolenia?

Zdecydowanie tak, zresztą Polska w ramach całej grupy miała trzeci wynik po Chinach Rosji. Zwłaszcza biorąc pod uwagę sytuację na rynku, który w 2010 r. tracił na wartości, a w 2011 r. miał zyskać ok. 1,7 proc. Nasz rok finansowy kończy się w sierpniu, więc w przeciwieństwie do konkurencji nie wykazaliśmy w wynikach ostatniego kwartału 2011 r. który był całkiem dobry. Dodatkowo przez rok nasze sklepy odwiedziło ponad 18 milionów osób, co jest na pewno dobrym rezultatem.

Rozmawiał Piotr Mazurkiewicz

W 2010 r. prezes grupy IKEA Mikael Ohlsson zapowiedział, że grupa w ciągu pięciu lat może zainwestować w Polsce ok. 5 mld zł. Czy ten plan jest aktualny?

Na pewno z żadnego projektu z zrezygnowaliśmy. Polska wciąż jest dla nas jednym ze strategicznych rynków i zdecydowanie umacniamy tu swoja pozycję. Widać to choćby po naszych ostatnich projektach. Otworzyliśmy nową fabrykę, rozbudowujemy sklepy, wchodzimy także w nowe projekty.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Ropa, dolary i krew
Opinie Ekonomiczne
Bogusław Chrabota: Przesadzamy z OZE?
Opinie Ekonomiczne
Wysoka moralność polskich firm. Chciejstwo czy rzeczywistość?
Opinie Ekonomiczne
Handlowy wymiar suwerenności strategicznej Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Czekanie na zmianę pogody