Wyzwania są kolosalne

Rozmowa dla „Rz” z Krzysz­tofem Kła­pą dy­rek­torem ds. kor­po­ra­cyj­nych McDo­nald's

Publikacja: 29.03.2012 03:15

Czy kry­zys mocno się odbija na bra­nży ga­stro­no­micz­nej?

Krzysz­tof Kła­pa: Po­wo­du­je, że od­pa­da­ją naj­słab­si, a du­zi ma­ją szan­sę umoc­nić swo­ją po­zy­cję. Za­po­wia­da się, że bra­nża ga­stro­no­micz­na bę­dzie w przyszłości bardziej kon­so­li­dowana, szcze­gól­nie pod ką­tem atrak­cyj­nych lo­ka­li­za­cji, o któ­re co­raz trud­niej. Ba­ro­me­trem zbli­ża­ją­cej się kon­so­li­da­cji jest ry­nek ka­wiar­nia­ny.

Ja­ki bę­dzie ten rok dla bra­nży?

Wy­ma­ga­ją­cy. Wy­zwa­nia ryn­ku są ko­lo­sal­ne. Ba­da­nia na­stro­jów kon­su­menc­kich po­ka­zu­ją ra­czej pe­sy­mi­stycz­ne na­sta­wie­nie Po­la­ków. A przez to od­se­tek osób ko­rzy­sta­ją­cych z usług re­stau­ra­cji nie ro­śnie. Natomiast kon­ku­ren­cja na ryn­ku jest bar­dzo du­ża. Na pew­no spo­rym pro­ble­mem dla bra­nży są dziś bar­dzo wy­so­kie ce­ny lo­ka­li­za­cji.

Ale w wy­ni­kach McDo­nald's kry­zy­su nie wi­dać.

W cza­sie de­ko­niunk­tu­ry Po­la­cy od­wra­ca­ją się od lo­ka­li z seg­men­tu pre­mium i chęt­niej ko­rzy­sta­ją z usług tych firm, któ­re są tań­sze. Do ta­kich na­le­ży na­sza sieć. Ma­my kon­ku­ren­cyj­ne ce­ny. Re­ali­zu­je­my pla­ny, choć oczy­wi­ście nie bez cię­żkiej pra­cy. Ry­nek jest bar­dzo wy­ma­ga­ją­cy. Mu­si­my być kre­atyw­ni, re­gu­lar­nie wzbo­ga­ca­my na­szą ofer­tę.

Ja­kie ma­cie pla­ny na 2012 r.?

To bę­dzie pra­co­wi­ty rok. W ubie­głym otwo­rzy­li­śmy po­nad 20 lo­ka­li. Za­mie­rza­my utrzy­mać to tem­po. Te­raz ma­my 282 punk­ty, z te­go 146 dzia­ła na za­sa­dzie fran­czy­zy.

—rozmawiała Katarzyna Kucharczyk

Czy kry­zys mocno się odbija na bra­nży ga­stro­no­micz­nej?

Krzysz­tof Kła­pa: Po­wo­du­je, że od­pa­da­ją naj­słab­si, a du­zi ma­ją szan­sę umoc­nić swo­ją po­zy­cję. Za­po­wia­da się, że bra­nża ga­stro­no­micz­na bę­dzie w przyszłości bardziej kon­so­li­dowana, szcze­gól­nie pod ką­tem atrak­cyj­nych lo­ka­li­za­cji, o któ­re co­raz trud­niej. Ba­ro­me­trem zbli­ża­ją­cej się kon­so­li­da­cji jest ry­nek ka­wiar­nia­ny.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację