Reklama

O euro bez populizmu

Sprawa przyjęcia przez Polskę euro jest ważną kwestią polityczną. Nie jest więc zaskoczeniem, że pojawia się w dyskusji przed wyborami prezydenckimi.

Aktualizacja: 24.03.2015 21:23 Publikacja: 24.03.2015 21:00

Waldemar Grzegorczyk

Waldemar Grzegorczyk

Foto: Fotorzepa, Waldemar Kompała Waldemar Kompała

Ale dyskusja taka traci wszelki sens, kiedy zamiast argumentów merytorycznych używa się w niej populistycznych haseł.

A tak właśnie zrobił kandydat PiS na prezydenta Andrzej Duda, który wystąpił przeciw przyjęciu wspólnej waluty, grożąc wzrostem cen w sklepach. Przykładem jest według niego Słowacja, gdzie płaci się w euro od 2009 r., a ceny podstawowych produktów żywnościowych są wyższe niż w Polsce.

Rzeczywiście, jeśli przeliczyć ceny w słowackich sklepach na złote, pewnie się okaże, że wiele produktów jest tam droższych niż w Polsce. Tyle tylko, że wiąże się to nie z przyjęciem euro, ale raczej ze zmianami kursu tej waluty do złotego, kosztami produkcji, wysokością podatków.

Z danych statystycznych wynika, że wskaźniki wzrostu cen konsumpcyjnych nie zmieniły się znacząco po przyjęciu euro ani na Słowacji, ani w innych krajach, które to uczyniły w ostatnich latach, takich jak Estonia, Łotwa czy od tego roku Litwa. Odczucia społeczne mogą być tam oczywiście inne, ale i u nas jeśli zapytać ludzi o wzrost cen, to mimo trwającej od kilku miesięcy deflacji przypuszczalnie powiedzą, że wszystko drożeje.

Jeśli w Polsce ma się toczyć dyskusja o przyjęciu euro, to niech biorą w niej udział eksperci, którzy wezmą pod uwagę takie zagrożenia, jak koniec elastyczności kursowej, która uratowała nasz eksport w czasie ostatniego kryzysu w eurolandzie, czy utrata konkurencyjności naszych wyrobów na zagranicznych rynkach. Zresztą od czasu kryzysu w strefie euro większość naszych polityków, ale i ekonomistów, w dyskusji o przyjęciu wspólnej waluty zajmuje ostrożne stanowisko: „Nie spieszmy się, podyskutujemy, jak sytuacja się wyjaśni".

Reklama
Reklama

W tym kontekście akcja Dudy bardziej przypomina populistyczny wyskok byłego premiera Donalda Tuska, który jeszcze na fali euroentuzjazmu rzucił hasło: „Euro na Euro 2012". Ale potem starannie o nim zapomniał, jak zresztą o większości przed- i powyborczych obietnic.

Opinie Ekonomiczne
Gorynia, Hardt, Kośny, Kwarciński, Urbaniec: Ekonomia zamiast polaryzacji
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Czy Polska wyjdzie z Unii?
Opinie Ekonomiczne
Marta Postuła: Fabryki AI, czyli gdzie i jak powstaje infrastruktura sztucznej inteligencji
Opinie Ekonomiczne
Cezary Szymanek: Co polscy politycy wiedzą o gospodarce i dlaczego jest to groźne
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Opinie Ekonomiczne
Małgorzata Zaleska: Dylematy finansowania zrównoważonego rozwoju
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama