Reklama

Maciej Sus, Deutsche Bank Polska: Eksport po polsku

Nasi klienci sprzedają coraz więcej własnych rozwiązań – mówi Maciej Sus, dyrektor departamentu klienta biznesowego w Deutsche Bank Polska.

Aktualizacja: 24.11.2016 19:38 Publikacja: 24.11.2016 19:10

Maciej Sus, Deutsche Bank Polska: Eksport po polsku

Foto: materiały prasowe

Materiał przygotowany we współpracy z deutsche bank polska

Rz: Eksport to jeden z motorów naszej gospodarki w ostatnich latach. Jakie są plany polskich eksporterów?

Maciej Sus: Z naszego najnowszego badania „Polskie firmy w obliczu wyzwań" wynika, że małe i średnie firmy chcą się raczej koncentrować na umacnianiu swojej pozycji na rynku lokalnym, natomiast te większe przedsiębiorstwa, które już działają na kilku rynkach zagranicznych, są zainteresowane dalszą ekspansją. Wynika to z faktu, że są tam już od paru lat, eksport nie jest dla nich nowością, nie boją się ekspansji i mają odpowiednią wiedzę oraz doświadczenie. Widzą, że rozwój i zdobywanie nowych rynków to jedyna droga, bo na lokalnym rynku osiągnęli już wszystko.

Czy badane przez Deutsche Bank firmy planują inwestować?

Ponad jedna trzecia przedsiębiorstw planuje przeprowadzić inwestycje w najbliższych sześciu miesiącach. Głównie chodzi o zwiększenie mocy produkcyjnych, na czym skupiają się przede wszystkim firmy mniejsze i średnie. Jedna czwarta chce inwestować w nowe technologie, zakup sprzętu, infrastruktury i urządzeń, przy czym w tym zakresie dominują większe i średnie firmy. Niemal 30 proc. największych i 20 proc. średnich i mniejszych firm deklaruje inwestycje w badania i rozwój, co jest dobrym wskaźnikiem, szczególnie, że warto, aby Polska w coraz większym zakresie budowała swoje kompetencje jako zaplecze technologiczne i innowacyjne dla Europy, a nie tylko jako zaplecze produkcyjne.

Reklama
Reklama

Gdzie polscy eksporterzy sprzedają najwięcej?

Z naszego badania wynika, że 95 proc. polskich eksporterów sprzedaje swoje towary do Unii Europejskiej, przede wszystkim do Niemiec. Ok. 14 proc. badanych firm eksportuje do Ameryki Północnej i odsetek ten wyraźnie wzrasta, 11 proc. wysyła swoje wyroby do Afryki, 10 proc. do Azji i 8 proc. do Ameryki Południowej. Mniejsze firmy eksportują przede wszystkim na rynki nam najbliższe, do Europy, natomiast największe firmy zaczynają podbijać światowe rynki lub są już na nich obecne.

Czego potrzebują eksporterzy planujący zwiększyć swoją obecność za granicą?

Sytuacja poszczególnych firm jest dość różna, ale patrząc na firmy, z którymi współpracuje Deutsche Bank, można zauważyć, że polskie firmy coraz częściej dostrzegają potencjał technologiczny. Jeden z naszych klientów inwestuje w komercjalizację już wypracowanej technologii, sprzedając swoje produkty na całym świecie i konkurując z największymi podmiotami. Zainwestował w badania i rozwój, ma kolejne pomysły na bardziej zaawansowane wersje swojego produktu i buduje nowoczesną linię produkcyjną. Obsługujemy również firmę średniej wielkości, zajmującą się usługami dla telekomunikacji, która dzięki swojemu know-how i z pomocą finansowania z naszego banku przejmuje kolejnego konkurenta na rynku europejskim.

Jak wygląda finansowanie eksporterów?

Z naszego badania wynika, że jedna trzecia firm ma plany rozwojowe i taki sam odsetek przedsiębiorstw jest zainteresowany kredytem. Środkami własnymi z kolei inwestycje zamierza finansować aż dwie trzecie firm, przede wszystkim małych i średnich. Im większa firma, tym mniejsza skłonność do wykorzystywania własnych środków na ten cel. Większe podmioty chętniej wspomagają się dźwignią finansową. Kredyt bankowy ma 44 proc. największych firm i tylko 25 proc. małych. Finansowanie kredytem jest ważne przy dużych, szeroko zakrojonych projektach, stąd im większa firma, tym szersze zainteresowanie dodatkowymi źródłami finansowania. Jedna czwarta firm jest zainteresowana finansowaniem ze środków unijnych, 16 proc. liczy na leasing. Emisją akcji lub obligacji albo pozyskaniem inwestora strategicznego zainteresowani są nieliczni.

Reklama
Reklama

Czego eksporterzy potrzebują od banków?

Zarówno firmy, obecne dotychczas tylko na rynkach europejskich, jak i podmioty sięgające dalej, np. do Azji czy do Ameryki, potrzebują banku, który jest rozpoznawalny globalnie i jest im w stanie w Polsce zapewnić profesjonalne wsparcie dla operacji realizowanych za granicą. Czy to w postaci wiedzy na temat specyfiki poszczególnych rynków i obowiązujących regulacji prawnych, czy to w postaci bezpośredniej obsługi biznesu za granicą. Dla większych firm ważne jest, aby współpracować z bankiem mającym sieć w wielu krajach. Przykładem może być rozpoczęcie rozmów na temat naszej współpracy z klientem, który buduje fabrykę w jednym z krajów azjatyckich i jest zainteresowany usługą kompleksowego zarządzania finansami swojego podmiotu zależnego w Azji ze swojej siedziby w kraju. Przy transakcjach międzynarodowych korzystanie z usług jednej instytucji upraszcza także przepływy.

Jaka jest struktura polskiego eksportu? Na ile polskie firmy sprzedają własne produkty, a na ile podzespoły dla końcowych wykonawców?

Nadal nie jesteśmy potentatem w eksporcie finalnych produktów o wysokim poziomie zaawansowania technologicznego, ale widzimy, że to się zmienia. Jest coraz więcej polskich firm, które rozwijają się w tym kierunku – polskie pociągi czy autobusy jeżdżą po całej Europie, a jedna z rodzimych firm wysłała nawet swój produkt – czujnik podczerwieni – na Marsa, wygrywając rywalizację z największymi koncernami światowymi. Polskie firmy stają się także coraz bardziej innowacyjne w sposobie produkcji, usprawniają procesy, produkują szybciej i taniej, wytwarzając wyroby coraz wyższej jakości. Obserwowany przez nas wzrost wydatków ponoszonych przez część polskich przedsiębiorstw na badania i rozwój prędzej czy później spowoduje, że większa ilość przedsiębiorstw po skomercjalizowaniu wyników prowadzonych badań z powodzeniem zacznie konkurować swoimi produktami za granicą.

CV

Maciej Sus ma ponad 20-letnie doświadczenie w branży finansowej, zwłaszcza w zarządzaniu sprzedażą oraz obsłudze małych i średnich firm. Pracował m.in. w EFL, DNB Nord Polska, Raiffeisen Polska, ING BSK. Absolwent finansów i bankowości AE w Krakowie i MBA w ramach programu prowadzonego przez UW i Uniwersytet Illinois w Urbana-Champaign.

Opinie Ekonomiczne
Ptak-Iglewska: Rolnicy zwalczają Mercosur i narażają europejskie bezpieczeństwo
Opinie Ekonomiczne
Iwona Trusewicz: Pieniądze dla Ukrainy: zwyciężył strach i lobby rosyjskie
Opinie Ekonomiczne
Zielony wodór: lekcja z niemieckiego fiaska
Opinie Ekonomiczne
Hubert Janiszewski: Jak naprawić ustawę o kryptoaktywach
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Wróżenie z oparów ropy
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama