Niektóre krajowe projekty informatyzacji sektora opieki zdrowotnej prowadzone są już od tak dawna, że można nie pamiętać, jaki był ich pierwotny cel. Tymczasem potrzeby, które leżały u podstaw tych inicjatyw, są nadal aktualne, a pilność ich zaspokojenia wzrasta. Szybszy dostęp do dokumentacji medycznej, rzetelna informacja o dostępie do usług, zmniejszenie obciążeń biurokratycznych – to postulaty zgłaszane zarówno przez pacjentów, jak i personel medyczny.
Lekarz z głową w papierach
Demografia i epidemiologia są dla nas niekorzystne. Starzejące się społeczeństwo i narastający problem chorób cywilizacyjnych przełożą się na wzrost oczekiwań wobec systemu. Tymczasem w większości szpitali i gabinetów lekarskich czas – zamiast na leczenie – poświęca się na wypełnianie uciążliwych zadań administracyjnych. Branżowa codzienność to wciąż papierowa dokumentacja medyczna i lekarz, który kosztem kontaktu z pacjentem poświęca kolejne cenne minuty na wypełnianie recept, skierowań, zwolnień i zaświadczeń.
Dla pacjenta otrzymanie do ręki pakietu dokumentów po wizycie lekarskiej to nierzadko dopiero początek drogi. Przed nim konieczność umówienia kolejnych, zgodnych ze skierowaniem usług, realizacja recepty (z której poszczególne leki mogą być dostępne w różnych aptekach) czy wreszcie ponowne dostanie się do lekarza z wynikami zleconych badań i konsultacji. To duże wyzwanie logistyczne dla pacjenta. W przypadku osób uczących się i czynnych zawodowo często oznacza to nieobecności na uczelni lub w pracy.
Na czym polegają bariery sprawiające, że opieka zdrowotna – wolniej niż inne branże (jak np. handel i bankowość) – adoptuje nowe technologie i usprawnienia obiegu informacji? Nie ma oczywiście jednej przyczyny. Mamy tu do czynienia z zespołem czynników i zjawisk.
Zacznijmy od struktury informacji medycznej. Gdy patrzymy z dalszej perspektywy, zdaje się być ona uporządkowana. Opis wywiadu lekarskiego, wynik badania czy zawartość karty informacyjnej są powtarzalne i łatwe do odróżnienia. Jednak pod wpływem szeregu czynników, na które składają się: standardy obowiązujące w danym ośrodku, regulacje prawne, a także postęp naukowy i technologiczny w danej dziedzinie medycznej, wiele szczegółów i format danych medycznych cechuje duże zróżnicowanie. Zapisana informacja uwzględnia tę zmienność (co w formie papierowej jest dość łatwe), ale późniejsze jej wykorzystanie wymaga interpretacji lekarza.