Reklama

NFZ skąpi na testy przed falą zachorowań

O 60 proc. mniej zapłaci Fundusz od nowego roku za testy PCR na obecność Covid-19. Diagności alarmują, że badania za nową stawkę nie opłacają się laboratoriom.

Publikacja: 28.12.2021 17:29

NFZ skąpi na testy przed falą zachorowań

Foto: Adobe Stock

Nowa wycena, zawarta w zarządzeniu w sprawie zasad sprawozdawania oraz warunków rozliczania świadczeń opieki zdrowotnej związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid-19, zaskoczyła diagnostów laboratoryjnych i zarządzających szpitalami. Stawki za wykonanie tzw. testu molekularnego, czyli PCR (polymeraze chain reaction), zostaną znacznie obniżone. Za jeden test NFZ zapłaci laboratoriom nie 280 zł, jak dotychczas, lecz tylko 113 zł.

– Sam odczynnik do jednego badania kosztuje 158 zł. Przy wycenie 113 zł szpitale będą więc do tych badań dopłacać – zauważa dr n. med. Matylda Kłudkowska, specjalistka mikrobiologii medycznej z Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych. I wylicza, że prócz ceny samego odczynnika na całkowity koszt badania PCR składają się wydatki na jednorazowe materiały, utylizację materiału, środki ochrony indywidualnej dla przeprowadzających badanie czy – wreszcie – koszty pracy diagnosty laboratoryjnego.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Ochrona zdrowia
Szpital w Lublińcu bankrutuje. Powiat chce go wydzierżawić
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Ochrona zdrowia
Ministerstwo Zdrowia chce ograniczyć zarobki lekarzy. Znamy propozycje resortu
Ochrona zdrowia
Młodzi lekarze bez stażu podyplomowego?
Ochrona zdrowia
Do 2030 r. w Europie będzie brakować 4,5 mln pracowników ochrony zdrowia
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Ochrona zdrowia
Jeden lekarz na 300 pacjentów w szpitalach psychiatrycznych
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama