Jego drążenie trwało 15 lat, jest ponad dwukrotnie dłuższy niż warszawskie metro. Moment przebicia się gigantycznej tarczy przez ostatnie metry skały oglądało 3 tys. ludzi w tunelu 2 km pod zboczami Alp.

Dwoma korytarzami o długości 57 km każdy będą jeździć pociągi przewożące m.in. tiry. Szwajcarzy chcą odciążyć trasę samochodową wiodącą przez tunel drogowy Świętego Gotarda (zbudowany w 1980 roku, ok. 17 km długości) i wydrążony 100 lat przed nim 15-kilometrowy tunel kolejowy.

Pierwsze pociągi pojadą nowym tunelem w 2017 roku. Koszt budowy to ok. 10 mld franków (7 mld euro). Dzięki nowemu połączeniu czas podróży z Mediolanu do Zurychu ma się skrócić o godzinę. Dziennie trasę pokona ok. 300 pociągów. Pasażerskie będą mknąć 250 km/h.

Dotąd najdłuższym tunelem świata był japoński podmorski Seikan (53,8 km) łączący Honsiu i Hokkaido.