Reklama

20. urodziny PlayStation

20 lat temu pojawiła się PlayStation. I gry przestały być dla dzieci - pisze Piotr Kościelniak.

Aktualizacja: 05.12.2014 08:59 Publikacja: 05.12.2014 08:01

20. urodziny PlayStation

Foto: 123RF

3 grudnia 1994 roku Sony przedstawiło w Japonii pierwszą wersję swojego superprzeboju. Japoński gigant elektroniki był wówczas debiutantem na rynku komputerowej rozrywki zdominowanym przez Nintendo i Segę.

Potężna jak na tamte czasy moc obliczeniowa PlayStation, świetna w porównaniu z konkurencją grafika i nowatorskie gry sprawiły, że w sumie Sony sprzedało 100 mln urządzeń. Upowszechniły się również płyty jako nośniki gier na konsole oraz anatomiczny kształt sterownika (obecnie wszyscy – od Microsoft Xbox One przez najnowszą PlayStation 4 po tablety do gier – stosują właśnie taki).

No i wypromowane zostały postaci z gier jako ikony kultury. Lara Croft z gry „Tomb Rider" zyskała nawet własną serię filmów, do czego przyczyniła się właśnie PlayStation. Ze swej strony seksowna pani archeolog pomogła w sprzedaży konsoli.

Ale zmianą ważniejszą niż wszystkie detale techniczne było wprowadzenie gier wideo w świat dorosłych. Zabawki Nintendo i Sega były – właśnie tak – zabawkami. Średni wiek gracza wynosił wówczas 14 lat. Gry były czymś, co odstawiało się w kartonowym pudle do piwnicy – razem z komiksami, żołnierzykami i kolejką Pico.

PlayStation wywołała rewolucję. Średni wiek gracza wzrósł do 23 lat – czyli bawili się nią dorośli.

Reklama
Reklama

To po części wynik świadomego założenia szefów Sony, którzy wycelowali właśnie w młodych dorosłych. Konsole towarzyszyły „fajnym" imprezom, marketing firmy wspierał modne wówczas dyscypliny sportu, na przykład snowboard. Dawał też pieniądze na rockowe koncerty. Reklamy PlayStation pojawiały się w modnych klubach nocnych (w niektórych można było nawet pograć w przerwie między jednym drinkiem a drugim). A do tego te reklamy były świadomie dwuznaczne – nawiązywały do seksu i narkotyków. Z ulotek z logo PlayStation można było zrobić na koncercie skręta.

Tak samo robiono gry. Grzeczne platformówki z miłymi bohaterami zbierającymi kolorowe gwiazdki były dobre dla kilkulatków. Długonoga, piersiasta Lara Croft z dwoma pistoletami w dłoniach czy rozkawałkowane potworne zombie z horroru „Resident Evil" były bliższe temu, co interesowało „dzieci starsze".

Teraz Sony Computer Entertainment ogłosiło wydanie specjalnej wersji najnowszej konsoli – PlayStation 4 upamiętniającej premierę sprzed 20 lat. Ma taki sam szary kolor plastiku, jak pierwsza generacja.

Wśród tych, którzy ją kupią, będą zapewne i tacy, którzy pamiętają oryginał. Według danych Entertainment Software Association średni wiek gracza wynosi bowiem już 31 lat. Teraz grają tatusiowie.

Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Reklama
Reklama