20. urodziny PlayStation

20 lat temu pojawiła się PlayStation. I gry przestały być dla dzieci - pisze Piotr Kościelniak.

Aktualizacja: 05.12.2014 08:59 Publikacja: 05.12.2014 08:01

20. urodziny PlayStation

Foto: 123RF

3 grudnia 1994 roku Sony przedstawiło w Japonii pierwszą wersję swojego superprzeboju. Japoński gigant elektroniki był wówczas debiutantem na rynku komputerowej rozrywki zdominowanym przez Nintendo i Segę.

Potężna jak na tamte czasy moc obliczeniowa PlayStation, świetna w porównaniu z konkurencją grafika i nowatorskie gry sprawiły, że w sumie Sony sprzedało 100 mln urządzeń. Upowszechniły się również płyty jako nośniki gier na konsole oraz anatomiczny kształt sterownika (obecnie wszyscy – od Microsoft Xbox One przez najnowszą PlayStation 4 po tablety do gier – stosują właśnie taki).

No i wypromowane zostały postaci z gier jako ikony kultury. Lara Croft z gry „Tomb Rider" zyskała nawet własną serię filmów, do czego przyczyniła się właśnie PlayStation. Ze swej strony seksowna pani archeolog pomogła w sprzedaży konsoli.

Ale zmianą ważniejszą niż wszystkie detale techniczne było wprowadzenie gier wideo w świat dorosłych. Zabawki Nintendo i Sega były – właśnie tak – zabawkami. Średni wiek gracza wynosił wówczas 14 lat. Gry były czymś, co odstawiało się w kartonowym pudle do piwnicy – razem z komiksami, żołnierzykami i kolejką Pico.

PlayStation wywołała rewolucję. Średni wiek gracza wzrósł do 23 lat – czyli bawili się nią dorośli.

To po części wynik świadomego założenia szefów Sony, którzy wycelowali właśnie w młodych dorosłych. Konsole towarzyszyły „fajnym" imprezom, marketing firmy wspierał modne wówczas dyscypliny sportu, na przykład snowboard. Dawał też pieniądze na rockowe koncerty. Reklamy PlayStation pojawiały się w modnych klubach nocnych (w niektórych można było nawet pograć w przerwie między jednym drinkiem a drugim). A do tego te reklamy były świadomie dwuznaczne – nawiązywały do seksu i narkotyków. Z ulotek z logo PlayStation można było zrobić na koncercie skręta.

Tak samo robiono gry. Grzeczne platformówki z miłymi bohaterami zbierającymi kolorowe gwiazdki były dobre dla kilkulatków. Długonoga, piersiasta Lara Croft z dwoma pistoletami w dłoniach czy rozkawałkowane potworne zombie z horroru „Resident Evil" były bliższe temu, co interesowało „dzieci starsze".

Teraz Sony Computer Entertainment ogłosiło wydanie specjalnej wersji najnowszej konsoli – PlayStation 4 upamiętniającej premierę sprzed 20 lat. Ma taki sam szary kolor plastiku, jak pierwsza generacja.

Wśród tych, którzy ją kupią, będą zapewne i tacy, którzy pamiętają oryginał. Według danych Entertainment Software Association średni wiek gracza wynosi bowiem już 31 lat. Teraz grają tatusiowie.

3 grudnia 1994 roku Sony przedstawiło w Japonii pierwszą wersję swojego superprzeboju. Japoński gigant elektroniki był wówczas debiutantem na rynku komputerowej rozrywki zdominowanym przez Nintendo i Segę.

Potężna jak na tamte czasy moc obliczeniowa PlayStation, świetna w porównaniu z konkurencją grafika i nowatorskie gry sprawiły, że w sumie Sony sprzedało 100 mln urządzeń. Upowszechniły się również płyty jako nośniki gier na konsole oraz anatomiczny kształt sterownika (obecnie wszyscy – od Microsoft Xbox One przez najnowszą PlayStation 4 po tablety do gier – stosują właśnie taki).

Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska