Wygodne auto z wyjącym silnikiem

Jeździliśmy Hyundaiem i30. Wyposażony w mocny benzynowy silnik hyundai i30 okazał się zaskakująco oszczędny. Dobre wrażenie popsuł jednak denerwujący hałas w środku samochodu. Szczególnie uciążliwy przy większych prędkościach

Aktualizacja: 29.01.2008 07:10 Publikacja: 29.01.2008 02:08

Wygodne auto z wyjącym silnikiem

Foto: Rzeczpospolita

Hyundai i30 to, po chevrolecie aveo, kia cee’d i kia sportage, kolejny Koreańczyk z Europy. Samochód zaprojektowało europejskie centrum badawczo-rozwojowe Hyundaia w Rüsselsheim. W tym samym mieście jest również centrala i ośrodek badawczy Opla, jednak styliści koreańskiej firmy, projektując kompaktowy model, zapatrzyli się raczej na auta Volkswagena. Oba samochody mają niezależne zawieszenie tylnych kół, co jest rzadko spotykane w segmencie kompaktów, bardzo podobne są również zestawy wskaźników. Hyundai także ma srebrne ramki wokół prędkościomierza i obrotomierza, a pomiędzy nimi jest pokładowy komputer. W najdroższej wersji cała deska rozdzielcza wygląda elegancko, plastiki są przyjemne w dotyku i dobrze spasowane.

Dobrze wyprofilowane fotele są wygodne i mają szeroki zakres regulacji, podobnie jak kierownica, którą zarówno można ustawić pod wygodnym kątem, jak i dobrać jej najbardziej odpowiednią odległość od klatki piersiowej.

Dzięki sporemu rozstawowi osi, wynoszącemu 265 centymetrów, dużo miejsca jest na tylnej kanapie – nie brakuje go na nogi i nad głową.

Bagażnik ma pojemność 340 l, a po złożeniu oparcia tylnej kanapy wzrasta do 1250 l. Podłoga powiększonego bagażnika jest na jednolitej wysokości.

Silnik benzynowy o pojemności 1,6 l osiąga 122 KM i z maksymalnym momentem obrotowym 154 Nm osiąganym przy wysokich 5200 obr./min sprawnie przyspiesza auto. Kompaktowy model potrzebuje 11 sekund, aby rozpędzić się od 0 do 100 km/h. Nie ma jednak sensu „piłować” silnika na tak wysokich obrotach, bo zużywa wtedy ponad 10 l paliwa na 100 km. Przy umiarkowanej miejskiej jeździe samochód spala niewiele benzyny, ok. 7 l/100 km.

Silnik jest głośny nawet przy spokojnej jeździe – już powyżej 3,5 tys. obr./min wyraźnie dochodzące spod maski dźwięki mogą zdenerwować kierowcę. Powyżej 5 tys. obrotów samochód wyje na całego. Jest to typowe dla silników mających po cztery zawory na cylinder. Niechętnie pracują one poniżej 2 tys. obr./min, kiedy ich moment obrotowy jest bardzo mały. Dlatego hyundaiem i30 najlepiej się jeździ, gdy obroty silnika przekraczają 2 tys., a nie dochodzą jeszcze do 3,5 tys. obr./min – w aucie jest wtedy cicho i szybko reaguje ono na nacisk na pedał gazu. Z silnikiem połączona jest pięciostopniowa skrzynia biegów.

Pojazd ma hamulce tarczowe przy wszystkich kołach. Są one czułe – wystarczy lekkie wciśnięcie pedału, aby auto gwałtownie hamowało.

Najtańszy hyundai i30 classic (sześć poduszek, ale kierownica regulowana tylko na wysokość) z silnikiem benzynowym o mocy 109 KM kosztuje 48 900 zł, a z 90-konnym dieslem 55 900 zł. W classic plus dołożono m.in. ręczną klimatyzację oraz elektrycznie ustawiane lusterka boczne i cena wzrosła do 53 900 zł za silnik benzynowy, 59 900 zł za słabego diesla i 63 900 zł za 115-konnego diesla.

W comforcie kierownicę można przysunąć do siebie, szyby w drzwiach są elektrycznie regulowane, a ceny wynoszą od 56 900 do 66 900 zł. Wersja style została wyceniona od 64 900 do 77 900 zł. Najdroższa premium ma nawet system stabilizacji toru jazdy ESP i trzeba za nią zapłacić od 72 900 do 85 900 zł.

hyundai i30

- Silnik: rzędowy, 4-cylindrowy, 16-zaworowy, o pojem- ności 1591 cm sześc.

- Moc maksymalna: 122 KM (90 kW) przy 6200 obr./min

- Maksymalny moment obrotowy: 154 Nm przy 5200 obr./min

- Prędkość maksymalna: 1192 km/h

- Przyspieszenie 0 – 100 km/h: 11 s

- Zużycie paliwa: ok. 7,1 l/100 km

- Cena: od 58 900 zł

- Gwarancja: 3 lata

- Konkurencja: ford focus, opel astra, peugeot 308, toyota auris

Werdykt

Plusy

+ dobre prowadzenie

+ wystarczająca dynamika

Minusy

– głośny silnik

Hyundai i30 to, po chevrolecie aveo, kia cee’d i kia sportage, kolejny Koreańczyk z Europy. Samochód zaprojektowało europejskie centrum badawczo-rozwojowe Hyundaia w Rüsselsheim. W tym samym mieście jest również centrala i ośrodek badawczy Opla, jednak styliści koreańskiej firmy, projektując kompaktowy model, zapatrzyli się raczej na auta Volkswagena. Oba samochody mają niezależne zawieszenie tylnych kół, co jest rzadko spotykane w segmencie kompaktów, bardzo podobne są również zestawy wskaźników. Hyundai także ma srebrne ramki wokół prędkościomierza i obrotomierza, a pomiędzy nimi jest pokładowy komputer. W najdroższej wersji cała deska rozdzielcza wygląda elegancko, plastiki są przyjemne w dotyku i dobrze spasowane.

Pozostało 80% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji