Internauci nie chcą być szpiegowani

Czego najbardziej się obawiamy, przeglądając sieć? Tego, że nasze poczynania rejestrują wielkie firmy

Aktualizacja: 03.06.2011 21:15 Publikacja: 03.06.2011 19:48

Internauci nie chcą być szpiegowani

Foto: ROL

To wniosek z badania amerykańskich użytkowników Internetu przeprowadzonego przez Centrum Cyfrowej Przyszłości Uniwersytetu Południowej Kalifornii.

Ponad połowa internautów obawia się, że szpiegują ich wielkie firmy chcące poznać ich zwyczaje i lepiej dopasowywać reklamy. Dla porównania – tylko 38 proc. boi się, że jest podglądana przez różne instytucje rządowe.

Co zaskakujące, praktycznie nie przybywa nowych użytkowników Internetu. W 2009 roku korzystało z niego wg badań tego samego ośrodka 82 proc. Amerykanów – dokładnie tyle samo co obecnie.

To, co się zmienia, to sposób wykorzystania sieci. Przeglądanie stron internetowych deklaruje 79 proc. osób. Do korzystania z bankowości elektronicznej, oglądania wideo z Internetu oraz obecności w sieciach społecznościowych przyznaje się obecnie niecała połowa amerykańskich internautów.

Co jeszcze się zmienia? Nie tylko komputer jest głównym narzędziem umożliwiającym dostęp do zawartości sieci.

– Kiedy zaczynaliśmy naszą pracę 11 lat temu, Internet był prawie całkowicie oparty na pecetach. Nawet porównywaliśmy je z telewizorami – tłumaczy Jeffrey Cole z Centrum Cyfrowej Przyszłości. Użytkownicy korzystali z niego tak jak z telewizora – tłumaczy. – Siedząc po 30 albo 60 minut przed ekranem.

Teraz się to zmieniło. – Łączność bezprzewodowa i mobilny Internet stały się popularne. – Sądzimy, że pecety powoli będą odchodzić w przeszłość.

Co jeszcze wiadomo, o użytkownikach sieci? Najbardziej obawiamy się o swoją prywatność, robiąc zakupy w sklepach internetowych. Prawie połowa ankietowanych przyznała, że nie czuje się komfortowo, podając swoje dane. Mimo to w amerykańskich badaniach 68 proc. użytkowników korzystało z tej formy zakupów. Najpopularniejsze były książki oraz ubrania i wycieczki.

To wniosek z badania amerykańskich użytkowników Internetu przeprowadzonego przez Centrum Cyfrowej Przyszłości Uniwersytetu Południowej Kalifornii.

Ponad połowa internautów obawia się, że szpiegują ich wielkie firmy chcące poznać ich zwyczaje i lepiej dopasowywać reklamy. Dla porównania – tylko 38 proc. boi się, że jest podglądana przez różne instytucje rządowe.

Pozostało 80% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska