Ekologiczny morski akrobata

Europa sprawi sobie niezwykły, uniwersalny kontenerowiec napędzany energią słoneczną i siłą wiatru.

Publikacja: 23.04.2013 00:10

Podnoszony pokład zamienia się w żagiel z bateriami słonecznymi

Podnoszony pokład zamienia się w żagiel z bateriami słonecznymi

Foto: Cargoxpress

Statek zostanie zbudowany w ramach projektu Cargoxpress wspieranego przez Unię  Europejską. Nadrzędnym celem projektu jest odciążenie europejskich dróg – na wielu odcinkach ruch TIR-ów przewożących wszelkiego rodzaju ładunki jest już zbyt intensywny, drogi te są nasycone. Dużym odciążeniem byłoby przewożenie części ładunków, także kontenerów, między portami drogą wodną zamiast lądową.

Do tego rodzaju transportu przeznaczony jest statek handlowy, którego plany powstają w biurze projektowym Cape Horn Engineering, w laboratorium Canal de ensayos hidrodinamicios. Zespołem kieruje inż. Patricia Izaguirre-Alza. Projektanci współpracują z Universidad Politecnica de Madrid. Projekt Cargoxpress wspiera Unia Europejska.

Niepodobny do innych

Statek będzie katamaranem – dwukadłubowcem. Między kadłubami, a raczej na nich, ulokowana jest jedna ładownia. Jednostka będzie miała 84 metry długości. Dwie śruby statku (po jednej na kadłub) będą napędzane dwoma silnikami elektrycznymi  zasilanymi prądem z generatorów na gaz naturalny. Konstruktorzy przewidują szybkość eksploatacyjną jednostki w granicach od 10 do 12 węzłów (18 – 22 km/godz.).

Zbiorniki gazu pozwolą na rejsy długości 1000 mil (ponad 1800 km). Ale statek będzie wyposażony w ruchomy pokład długości 70 metrów, który po uniesieniu do pozycji  pionowej będzie działał jak żagiel – przy korzystnym wietrze prędkość wzrośnie o 20 proc. Żagiel będzie wykorzystywany przy wiatrach nieprzekraczających 60 km/godz. oraz wtedy, gdy wysokość fal nie będzie przekraczała 4 m.

Bez gubienia skrzyń

Na ruchomym pokładzie zostaną także umieszczone baterie słoneczne o łącznej powierzchni 1200 metrów kwadratowych. W czasie słonecznej pogody, bez opadów, uniesiony pokład będzie pełnił funkcję elektrowni. Dzięki wytwarzanej w ten sposób energii zasięg statku zwiększy się do ponad 3200 km.

Ładunek w postaci kontenerów, samochodów, wiązek rur itd. będzie przewożony w ładowni przykrytej od góry wspomnianym ruchomym pokładem.

Z tradycyjnych transportowców przewożących część ładunku na pokładzie, często spadają skrzynie, deski, rozmaite przedmioty, a nawet całe kontenery. Cargoxpress nie będzie zostawiał w swoim kilwaterze takich zgub zanieczyszczających morze (przekleństwa żeglarzy).

Szacuje się, że w transporcie morskim tylko 35 proc. ładunków przewożonych jest wewnątrz ładowni, rocznie do mórz i oceanów spada ze statków ok. 10 tys. kontenerów i różnych pojemników – metalowych, drewnianych i plastikowych.

Unoszony pokład został zaprojektowany tak, aby mógł stać pod kątem 85 stopni w stosunku do osi podłużnej statku, pełniąc zarazem rolę masztu i żagla. Natomiast w pozycji horyzontalnej – jako pokrywa ładowni – może się obracać o 360 stopni. Może się także wysuwać przed i za statkiem, przed dziobem i za rufą.

Pod tym ruchomym wielofunkcyjnym pokładem będzie ulokowany dźwig, dzięki temu statek będzie mógł obsługiwać małe porty pozbawione żurawi. Pokładowy dźwig będzie w stanie przenosić ładunki ważące do 40 ton. Ramię pokładowego dźwigu może umieścić taki ładunek do 20 m wokół statku; w przypadku ładunku ważącego 20 ton zasięg dźwigu zwiększy się do 40 m.

Zamiast stu ciężarówek

Konstruktorzy liczą na to, że statek jednorazowo będzie w stanie zabierać towary, do przewiezienia których należałoby użyć od 100 do 125 ciężarowych ciągników siodłowych (TIR-ów). Przyniesie to duże oszczędności w zużyciu paliwa.

Tradycyjny statek transportowy tej wielkości średnio zużywa rocznie 1855 ton ropy. Cargoxpress wspomagany wiatrem i bateriami słonecznymi spali rocznie, średnio, tylko 735 ton gazu. Wyemituje także rocznie do atmosfery 3270 ton mniej dwutlenku węgla niż podobnej wielkości tradycyjny statek. Pod względem emisji tlenku azotu, Cargoxpress wytworzy rocznie  3,2 tony tego gazu, natomiast tradycyjny statek – 70 ton.

Mały dla małych

Jeszcze przed wprowadzeniem ekologicznych frachtowców, w przeliczeniu na tonę przewożonych towarów, transport morski i tak emituje najmniej gazów cieplarnianych.

Ze względu na zasięg Cargoxpress nie jest przeznaczony do rejsów oceanicznych. Tego rodzaju statki będą pływały między portami europejskimi (łączące je drogi należą do najbardziej przeciążonych na świecie). Ekologiczne statki typu Cargoxpress będą krążyły   między wyspami greckimi, połączą porty południowych i północnych wybrzeży Morza Śródziemnego.

Statki tego rodzaju nie będą także w stanie rywalizować z  transportem drogowym na wielkich szlakach przecinających Europę z południa na północ, na przykład z Włoch do Niemiec, z Hiszpanii do Krajów Beneluksu, nawet za kilkanaście lat, gdy takich jednostek będzie dużo.

– Jesteśmy przekonani, że do roku 2030 po Morzu Śródziemnym i Bałtyku, między portami  Skandynawii, na trasach liczących często mniej niż 1oo km, transportowców w rodzaju Cargoxpress będą pływały setki – uważa inż. Patricia Izaguirre-Alza.

Statek zostanie zbudowany w ramach projektu Cargoxpress wspieranego przez Unię  Europejską. Nadrzędnym celem projektu jest odciążenie europejskich dróg – na wielu odcinkach ruch TIR-ów przewożących wszelkiego rodzaju ładunki jest już zbyt intensywny, drogi te są nasycone. Dużym odciążeniem byłoby przewożenie części ładunków, także kontenerów, między portami drogą wodną zamiast lądową.

Do tego rodzaju transportu przeznaczony jest statek handlowy, którego plany powstają w biurze projektowym Cape Horn Engineering, w laboratorium Canal de ensayos hidrodinamicios. Zespołem kieruje inż. Patricia Izaguirre-Alza. Projektanci współpracują z Universidad Politecnica de Madrid. Projekt Cargoxpress wspiera Unia Europejska.

Pozostało 87% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska