Szturm na duży pokój

Konsola Xbox One służy nie tylko do gier. Microsoft rozpoczął walkę o rynek domowej rozrywki.

Publikacja: 23.05.2013 00:53

Udoskonalony czujnik Kinect ma lepiej rozpoznawać ruchy ciała. Konsolą można też sterować przy użyci

Udoskonalony czujnik Kinect ma lepiej rozpoznawać ruchy ciała. Konsolą można też sterować przy użyciu komend głosowych

Foto: AP, Ted S. Warren Ted S. Warren Ted S. Warren

Nową generację konsoli gier rodziny Xbox Microsoft zaprezentował podczas konferencji w swojej siedzibie w Redmond. Poprzednia konsola – Xbox 360 – ma już osiem lat, co w świecie gier wideo odpowiada dwóm epokom geologicznym. Nowość jest szybsza, lepiej wyposażona i oferuje lepszą grafikę, co powinno odpowiadać graczom. Ale podczas konferencji szefowie firmy podkreślali, że Xbox One nie jest tylko maszynką do gier. Don Mattrick, odpowiedzialny za ten segment rynku w firmie, nie używał nawet słowa konsola, lecz nazywał nowe urządzenie „systemem rozrywkowym".

Tak wygląda premiera

Xbox One ma oferować rozrywkę na zasadzie „wszystko w jednym" – od zwykłej telewizji przez interaktywne usługi sieciowe, wymianę danych ze światem urządzeń mobilnych po wciągające fotorealistyczne gry.

Gadżet będzie konkurował przede wszystkim z konsolą gier Sony PlayStation 4. Pierwszą różnicę widać było już w organizacji konferencji. Sony, „prezentując" swoją nowość, nie pokazało prawdziwej konsoli, czym wprawiło dziennikarzy i analityków w konsternację. Microsoft przeciwnie – od pierwszych minut demonstrował możliwości nowego urządzenia. – Xbox One wyglądem przypomina stary magnetowid – komentowali złośliwie uczestnicy konferencji. Ale w środku znajduje się ośmiordzeniowy procesor dostarczany przez AMD (podobny do tych, które mamy w komputerach i PlayStation 4) i karta graficzna. Pod maską znalazł się również 500 GB twardy dysk i optyczny napęd Blu-ray. Podobieństwo do pecetów ma sprawić, że łatwiej będzie pisać dla konsoli gry.

W standardzie dostarczany będzie również czujnik Kinect umożliwiający sterowanie urządzeniem za pomocą gestów i głosu. W ten sposób można m.in. uruchomić konsolę, wybrać tryb pracy czy zmieniać kanały telewizyjne. Kinect jest też teraz dokładniejszy – umożliwia  precyzyjne odczytywanie ruchów ciała. „Kiedy ćwiczysz, możliwe jest nawet odczytanie twojego pulsu" – twierdzili przedstawiciele firmy. Kamery i mikrofony umożliwiają również prowadzenie wideorozmów na ekranie telewizora. Wystarczy do tego program Skype (należący teraz do Microsoftu).

Niestety nie podano, kiedy Xbox One pojawi się na rynku (zapewne pod koniec roku) ani ile będzie kosztował.

Poza kategorią

Wiadomo za to, że Microsoft zapewnił kupującym atrakcyjne gry. EA Sports zapowiedziała popularne programy z serii FIFA, Madden NFL i NBA Live. Activision przygotuje nową wersję przeboju „Call of Duty – Ghosts" wykorzystującą możliwości graficzne konsoli, a Ubisoft następną grę z rodziny „Assassin's Creed". Microsoft zapewnia, że w chwili premiery gotowe będą wyścigi samochodowe „Forza Motorsport 5".

– Widzimy ogromny postęp, jeżeli chodzi o możliwości maszyny. Wykorzystanie ich w pełni zajmie trochę czasu, ale już od samego początku zobaczycie różnice między grami dla starej i nowej generacji Xboksa – zapewniał Yves Guillemot z Ubisoftu.

To tylko część tego, co może robić Xbox One. Na konsoli będzie można odtwarzać treści specjalnie przygotowane m.in. przez ligę futbolu amerykańskiego wzbogacone o interaktywne dane: statystyki, powtórki na życzenie i informacje o zawodnikach. Jest też coś specjalnego dla fanów przebojowej gry „Halo". Filmy oparte na tej serii przygotowuje sam Steven Spielberg. Mają być dostępne dla posiadaczy nowej konsoli.

Wojna o telewizor

– Wizja Microsoftu polega na zacieraniu granic między różnymi formami rozrywki. Przeskakiwanie między nimi będzie tak łatwe jak zmiana kanału w telewizorze – tłumaczy Brian Crecente z portalu Polygon. – Przygotowuje system, który obejmuje całą rozrywkę. Jeżeli to się im uda, Xbox One połączy wszystkie jej formy.

To sprawia, że Microsoft nie konkuruje już tylko z Sony i Nintendo, ale wchodzi na wojenną ścieżkę przeciw firmom Google i Apple. Ta pierwsza oferuje już oprogramowanie do telewizorów czyniące z nich komputery stale podłączone do Internetu. Ta druga od kilku lat przygotowuje urządzenie i usługi, które miałyby na rynku telewizyjnym zrobić to samo, co sklep z piosenkami iTunes zrobił z rynkiem muzycznym.

– Microsoft jest bardzo mocny w oprogramowaniu biznesowym, ale jego część konsumencka stoi przed poważnymi wyzwaniami – mówi sieci BBC Jia Wu ze Strategy Analitycs. – Sprzedaż pecetów spada, a telefony z Windows Phone mają tylko ułamek udziału w rynku w porównaniu z największymi rywalami. Xbox pokazuje strategię Microsoftu dla rynku konsumenckiego. To unikalny produkt firmy, który pozwala im się odróżnić od Apple'a i Google'a.

Konsole gier stanowią ok. 42 proc. całego rynku gier, którego wartość szacuje się na 65 mld dol. rocznie. W Microsofcie dział Entertainment and Devices zarobił niecałe 10 mld w ostatnim roku, co stanowi zaledwie 13 proc. całości. Jednak znaczenie urządzeń dedykowanych do gier spada. Użytkownicy odpływają do rozrywki oferowanej przez smartfony i tablety, które pozwalają łączyć się z serwisami społecznościowymi, usługami wideo na życzenie czy katalogami muzyki.

Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji