Komputerowy program Libratus gra w pokera

Komputerowy program Libratus mierzy się z ludźmi w grze hazardowej. Stawką jest 200 tysięcy dolarów. Dotąd ludzie wygrywali.

Aktualizacja: 13.01.2017 14:20 Publikacja: 13.01.2017 13:27

Komputerowy program Libratus gra w pokera

Foto: Flickr

Mecz Brains vs AI ma trwać w sumie 20 dni i odbywa się w Rivers Casino w Pittsburghu. Zakończenie i oficjalne podanie wyników przewidziane jest na 31 stycznia. Na razie program wygrywa.

Przy stoliku zasiadają czterej prawdziwi gracze w pokera: Jason Les, Dong Kim, Jimmy Chuo i Daniel McAulay. Jako przeciwnika mają program Libratus opracowany przez inżynierów z Carnegie Mellon University. Gra odbywa się w systemie jeden na jednego, bez limitu stawki i według zasad Texas Hold'em. Rozgrywkę można śledzić na żywo przez internet.

W podobnych zawodach przeprowadzonych w 2015 roku górą byli ludzie. Pokonali wówczas program o nazwie Claudico. Komputer próbował blefować, ale profesjonalni gracze dość szybko rozszyfrowali jego strategię. Naukowcy tłumaczyli później porażkę maszyny zbyt małym doświadczeniem w grze. Claudico rozegrał 80 tys. rozdań. Problemem dla programu była również właściwa ocena stawki i odpowiedni jej dobór. Zdaniem uczestników tamtego meczu, Claudico nie grał jak człowiek.

Libratus ma szansę na rozegranie 120 tys. rozdań — dlatego mecz trwa tak długo. Maszyna ma też lepiej blefować, a nawet wprowadzać losowe decyzje, aby zmylić przeciwników.

- Od samego zarania badań nad sztuczną inteligencją wyznacznikiem postępu było pokonanie najlepszych ludzkich graczy — mówi prof. Tuomas Sandholm z Carnegie Mellon University, twórca Claudico i Libratusa. — Udało się to osiągnąć w szachach w 1997 roku, w teleturnieju Jeopardy! w 2009 roku i w planszowej grze go zaledwie w ubiegłym roku.

- Poker jest znacznie większym wyzwaniem, niż te wspomniane gry — dodaje Sandholm. — Wymaga od maszyny podejmowania niezwykle złożonych decyzji w oparciu o niekompletne dane. Program musi też albo blefować, albo ukrywać prawdziwą siłę swoich kart, a także grać na zmylenie przeciwnika.

Podejmowanie decyzji w oparciu o niepewne i niekompletne dane, przy założeniu, że przeciwnik może próbować pułapek to dla systemów sztucznej inteligencji trudniejsze zadanie niż gry dające pełny przegląd sytuacji — jak szachy, czy go. Konieczne jest również dopasowanie strategii do działań przeciwnika, co również dla AI jest nowością. Według prof. Sandholma takie ćwiczenia mają jednak istotne zastosowanie w prawdziwym świecie, gdzie często musimy dokonać oceny i podjąć decyzję w warunkach niepewności, czy wręcz ryzyka.

- Cieszę się, że mogę zobaczyć jak poradzi sobie najnowszy system sztucznej inteligencji — mówi sieci BBC Jason Les. Les brał udział w poprzednich rozgrywkach — i jako jedyny przegrał z maszyną. — Dla mnie Claudico był trudnym przeciwnikiem, a prof. Sandholm i jego zespół mieli 20 miesięcy na sprawdzenie nowych pomysłów. Ten system będzie jeszcze bardziej wymagający.

W 2015 roku naukowcy z Computer Poker Research Group w kanadyjskim Uniwersytecie Alberty ogłosili, że ta odmiana pokera (dwuosobowa Texas Hold'em) została prawie rozwiązania. Ich algorytm o nazwie Cepheus umie tak grać, aby przy milionach rozdań ostatecznie nie przegrać z człowiekiem.

Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska