Problemy z rozliczaniem VAT w samorządach to niekończąca się historia. Większość dopiero co uporała się z mozolną centralizacją rozliczeń tego podatku, a i tak na wokandy sądów administracyjnych trafiają coraz to nowe spory. Kolejny przesądził właśnie Naczelny Sąd Administracyjny.
Przerzucone kwoty...
Sprawa dotykała problemu, który może dotyczyć większości samorządów w Polsce. Chodziło bowiem o rozliczenie VAT przy najmie nieruchomości będących w zasobie gminy. We wniosku o interpretację miasto Kraków podało, że jedną z jednostek, przy pomocy których wykonuje swoje zadania, jest Zarząd Budynków Komunalnych, który w jej imieniu zawiera umowy najmu lokali mieszkalnych i użytkowych. Te przewidują, że oprócz czynszu najemca zobowiązany jest do ponoszenia kosztów dostawy mediów i odbioru odpadów komunalnych.
Czytaj też: Gmina wystawi fakturę jeśli przerzuca koszty na najemców lokali - wyrok NSA
Miasto zauważyło, że dla jednej nieruchomości istnieje możliwość złożenia tylko jednej deklaracji. Tam, gdzie jest więcej niż jeden najemca, deklaracje składa zarządca i to on uiszcza opłatę śmieciową, która ostatecznie jest przerzucana na najemców. Dla mieszkań kwota ta jest wyszczególniona na powiadomieniu o wysokości opłat miesięcznych, w odrębnej pozycji. Dla lokali użytkowych stanowi oddzielną pozycję na fakturze z adnotacją, że nie podlega ustawie o VAT.
Miasto było przekonane, że opłata śmieciowa nie jest elementem kalkulacyjnym przy ustalaniu wysokości czynszu ani przedmiotem umowy najmu lokalu. Podkreśliło, że w świetle orzecznictwa opłata za odbiór odpadów komunalnych nie podlega opodatkowaniu. W konsekwencji Kraków wniósł o potwierdzenie, że zarówno pobór opłaty śmieciowej związanej ze świadczoną usługą najmu, jak i kwota podatku od nieruchomości przerzucana na najemcę nie podlegają VAT. Przy czym jeśli chodzi o podatek od nieruchomości, dzieje się tak dlatego, że obciążanie nim najemców nie stanowi czynności z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. A co do opłat dlatego, że gmina nie jest podatnikiem VAT.