Znaczne wzrosty cen gruntów inwestycyjnych, materiałów budowlanych oraz kosztów pracy stanowią dziś jedne z większych wyzwań dla branży nieruchomości.
– W celu optymalizacji wydatków firmy deweloperskie zaczęły więc tworzyć własne spółki budowlane wewnątrz swoich struktur, które poza redukcją budżetów dają im również większy wpływ i kontrolę nad terminowością i przebiegiem prac inwestycyjnych – mówi Krzysztof Butyński, managing consultant w dziale property & construction w firmie rekrutacyjnej Michael Page.
– Jednymi z pierwszych pracowników zatrudnianych przez deweloperów do wewnętrznych spółek budowlanych są cost managerowie, czyli osoby, które zarządzają budżetem inwestycji. Do niedawna takie stanowisko funkcjonowało głównie po stronie generalnych wykonawców i firm konsultingowych – dodaje Butyński.
Cost manager, czyli...
Jak wskazuje przedstawiciel Michael Page, od osób na takim stanowisku firmy oczekują wykształcenia inżynieryjnego, szerokiej znajomość branży budowlanej, kontaktów z podwykonawcami oraz praktycznego doświadczenia zdobytego przy realizacji projektów.
– Do obowiązków takiej osoby należy m.in. szacowanie kosztów inwestycji, współpraca z kierownikami projektu i inżynierami budowy, organizacja i rozstrzyganie przetargów, optymalizacja kosztów i finalne rozliczanie inwestycji – wylicza Butyński.