>> Wśród osób deklarujących chęć zakupu nieruchomości tylko 20 proc. chce skorzystać z usług pośrednika, 40 proc. respondentów zamierza poszukiwać ofert bezpośrednio, a 34 proc. badanych nie potrafi odpowiedzieć – wynika z badania przeprowadzonego przez Millward Brown SMG/KRC na zlecenie sieci biur nieruchomości Metrohouse SA.

>> Dla tych, którzy chcą skorzystać z usług pośrednika, największe znaczenie ma bogata oferta prezentowana przez biura nieruchomości (31 proc.), fachowa i profesjonalna pomoc i doradztwo (29 proc.), a także bezpieczeństwo transakcji, a co za tym idzie – pewność dokonywanego zakupu (18 proc.).

>> Na dalszych miejscach znalazły się: pomoc w załatwianiu formalności (15 proc.), pomoc prawna (14 proc.), brak czasu na samodzielne zajmowanie się zakupem (12 proc.), znajomość rynku przez agencję (9 proc.), łatwiejszy zakup (7 proc.), fakt, że nieruchomość jest sprawdzona (6 proc.), zaufanie do agencji (5 proc.), szybkość załatwienia transakcji (4 proc.), brak własnego doświadczenia (2 proc.), pomoc w negocjacjach ceny i w uzyskaniu kredytu (po 2 proc.).

>> Badania wskazują, że co piąta osoba poszukująca nieruchomości korzysta z usług pośrednika. W porównaniu z USA i krajami zachodnioeuropejskimi jest to słaby wynik. – Jednak tam, w przeciwieństwie do naszego kraju, system pracy pośrednika opiera się na umowach z klauzulą wyłączności i, co istotne, wynagrodzenie jest pobierane tylko od strony sprzedającej nieruchomość – komentuje Mariusz Kania, prezes zarządu Metrohouse SA.

>> Fakt, że 34 proc. respondentów nie potrafi odpowiedzieć na pytanie, czy przy poszukiwaniu nieruchomości będzie korzystać z usług pośrednika, to sygnał – zdaniem Kani – że do pozyskania jest wielu nowych klientów.