Usługi dla biznesu cieszą się zainteresowaniem

Do końca roku zatrudnienie w sektorze usług dla biznesu przekroczy 100 tys. osób. Firmy z kapitałem zagranicznym zajmą 1 mln mkw. biur w Polsce

Publikacja: 05.10.2012 02:57

Usługi dla biznesu cieszą się zainteresowaniem

Foto: Fotorzepa, Marek Obremski Marek Obremski Marek Obremski

– Polska jest siódma na świecie pod względem przyrostu zatrudnienia w sektorze usług dla biznesu w latach 2008–2012 i trzecia w samym 2011 r. Tak wynika z rankingu opracowanego przez fDi Markets, „Financial Times" – mówi Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor w firmie doradczej Jones Lang LaSalle. W latach 2008–2012 w naszym kraju powstało 13,5 tys. nowych miejsc pracy w 46 placówkach oferujących nowoczesne usługi dla biznesu.

– Biorąc pod uwagę wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych w sektor usług biznesowych w Polsce w samym 2011 roku i liczbę stworzonych miejsc pracy, Polska uplasowała się na trzecim miejscu na świecie, ustępując jedynie Indiom i Malezji – dodaje Bartoszewicz-Wnuk.

Jacek Levernes, prezes Związku Liderów Usług Biznesowych w Polsce, przyznaje, że centra usług biznesowych działające w kraju przejmują coraz bardziej skomplikowane i oparte na specjalistycznej wiedzy obszary biznesu. – Można wśród nich wymienić np. analizy rynkowe, usługi doradcze, marketing czy obsługę prawną. A przecież polskie centra usług rozpoczynały od nieskomplikowanych zadań, takich jak wprowadzanie danych czy prosta księgowość. Tymczasem do końca 2012 r. centra usług dla biznesu działające w Polsce będą zatrudniać około 100 tys. osób. Dziś jest to już ponad 90 tys. – wylicza Jacek Levernes.

Co przyciąga do nas światowe firmy? Zdaniem ekspertów z Jones Lang LaSalle m.in. nowoczesne i niedrogie biura, które powstają nie tylko w największych ośrodkach, ale też w takich miastach, jak  Olsztyn, Kielce, Opole, Bydgoszcz, Toruń czy Białystok. Centra usług biznesowych są również strategicznymi najemcami biurowców np. w Krakowie i Łodzi, gdzie firmy te zajmują 40 proc. wynajętych biur, a we Wrocławiu 35 proc.

7. miejsce na świecie pod względem przyrostu zatrudnienia w sektorze BPO zajęła Polska w latach 2008–2012

– Różnorodność opcji najmu biur w Polsce związana jest z bardzo dużą aktywnością deweloperów. W całym kraju budują około 1 mln mkw. powierzchni biurowych. Co ciekawe, bardzo duża część biurowców powstaje spekulacyjnie, czyli bez zawartych umów najmu. Taka sytuacja dotyczy około 25 inwestycji w Warszawie oraz 45 budynków poza stolicą. Świadczy to o zaufaniu deweloperów do polskiego rynku najmu – mówi Patricia Lannoije, dyrektor działu badań rynku w Jones Lang LaSalle.

Miesięczny czynsz za wynajęcie mkw. biura dla centrów usług dla biznesu wynosi dziś 11–15 euro miesięcznie w głównych miastach. Natomiast w mniejszych ośrodkach, uznawanych za tzw. alternatywne lokalizacje biurowe, mkw. biura można wynająć już za 8–11 euro miesięcznie.

Eksperci zwracają uwagę, że działające w Polsce centra usług biznesowych rozwijają się regionalnie. – Przykładem może być choćby firma Capgemini, która otworzyła centrum nastawione na obsługę klientów niemieckojęzycznych w Opolu, w pobliżu dwóch istniejących ośrodków Capgemini w Krakowie i Katowicach – wymienia Anna Bartoszewicz-Wnuk.

Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, uważa, że o atrakcyjności naszego kraju wśród międzynarodowych inwestorów decyduje wiele czynników. – Niezmiennie jest to lokalizacja, atrakcyjne warunki tworzenia biznesu i doskonała kadra. Zwłaszcza na polu infrastrukturalnym ostatnio poprawiło się wiele. Polska ma nie tylko lepsze połączenia drogowe między głównymi miastami, ale też lepszą komunikację z innymi krajami, co jest niezwykle istotne z punktu widzenia sektora nowoczesnych usług dla biznesu – podkreśla Sławomir Majman. – W naszym kraju działa 12 lotnisk o statusie międzynarodowych, które obsługują bezpośrednie połączenia do blisko 100 miast europejskich i 8 miast poza Europą, m.in. do Nowego Jorku, Chicago, Toronto i ostatnio także Pekinu.

Małgorzata Jasińska, dyrektor ds. klientów korporacyjnych Europy Środkowo-Wschodniej z firmy doradztwa personalnego Hays, potwierdza, że Polska zajmuje wyjątkowe miejsce na światowej mapie usług outsourcingowych. Jej zdaniem tak silną pozycję zawdzięczamy głównie dobrze wykształconej kadrze. Dodaje też, że w Polsce oferowane wynagrodzenie podstawowe oraz oskładkowanie są niższe w porównaniu z sąsiadującymi krajami.

Inwestycjom pomaga kryzys gospodarczy

Cięcie kosztów nakręca rozwój usług dla biznesu

Liczba zatrudnionych w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu przekroczyła już 90 tys. osób. Z kolei liczba samych centrów usługowych z zagranicznym kapitałem, których na koniec 2010 roku działało w Polsce 282, a w końcu roku ubiegłego 337, wzrosła obecnie do ok. 350. To sprawia, że branża jest obecnie jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki. W Polsce działają centra usługowe takich globalnych potentatów jak IBM, Google, Shell, General Electric czy Xerox. W ostatnich miesiącach tylko w Krakowie powstały nowe ośrodki takich firm jak Cisco, Energy Micro czy FNC Technologies. Do uruchomienia centrów usług we Wrocławiu szykują się Bank of New York Mellon i Dolby Laboratories. Zatrudnienie zwiększają Infosys, HP i Capgemini. Niedawno „Financial Times" poinformował o planach Credit Suisse, który w ramach programu redukcji kosztów planuje przeniesienie z Singapuru do Polski części etatów administracyjnej obsługi banku. Tempo rozwoju sektora będzie jeszcze szybsze. Według informacji reprezentującego branżę Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych ABSL 28 na 30 ankietowanych ostatnio inwestorów przyznało, że planują dalszy rozwój w Polsce, a w konsekwencji zwiększenie zatrudnienia. W pierwszych sześciu miesiącach co najmniej cztery firmy zwiększały liczbę etatów o przeszło 200, w tym dwie – Infosys i Capgemini – o ponad 300.

15 mld zł ma być warta w przyszłym roku łączna sprzedaż usług świadczonych przez ulokowane w Polsce centra biznesowe

Według międzynarodowych rankingów jesteśmy na trzecim miejscu w świecie pod względem atrakcyjności sektora dla zagranicznych inwestorów. Nasza pozycja ma jednak znacznie wzrosnąć dzięki usługom złożonym i zaawansowanym, opartym na wiedzy. Ich rozwój w Polsce przyspiesza dzięki wykorzystaniu wysokich kwalifikacji i doświadczenia pracowników, a także rosnącej innowacyjności. W tej dziedzinie mamy szansę stać się światowym liderem. Biznes usługowy w Polsce mocno rozkręca kryzys. Firmy w rozwiniętych krajach zachodnich muszą ciąć koszty, więc poszukują tańszych rynków dla outsourcingu usług: księgowych, finansowych, doradczych czy IT.

—Adam Woźniak

– Polska jest siódma na świecie pod względem przyrostu zatrudnienia w sektorze usług dla biznesu w latach 2008–2012 i trzecia w samym 2011 r. Tak wynika z rankingu opracowanego przez fDi Markets, „Financial Times" – mówi Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor w firmie doradczej Jones Lang LaSalle. W latach 2008–2012 w naszym kraju powstało 13,5 tys. nowych miejsc pracy w 46 placówkach oferujących nowoczesne usługi dla biznesu.

– Biorąc pod uwagę wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych w sektor usług biznesowych w Polsce w samym 2011 roku i liczbę stworzonych miejsc pracy, Polska uplasowała się na trzecim miejscu na świecie, ustępując jedynie Indiom i Malezji – dodaje Bartoszewicz-Wnuk.

Pozostało 90% artykułu
Nieruchomości
Warszawa. Skanska sprzedała biurowiec P180 za 100 mln euro
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie