W Polsce jest ok. 400 centrów handlowych, liczących w sumie 9,2 mln mkw. W ubiegłym roku oddano 374 tys. mkw. nowej powierzchni.
– To był czas handlowego boomu w mniejszych miastach, zwłaszcza w liczących mniej niż 100 tys. mieszkańców. O centra handlowe wzbogacił się m.in. Ciechanów, Bełchatów, Tczew, Grudziądz, Świdnica, Kluczbork czy Kędzierzyn-Koźle. W tym roku wprawdzie aż 41 proc. powierzchni powstanie w dużych aglomeracjach, ale równolegle rozwijać się będą również mniejsze rynki – zapewnia Edyta Potera z Jones Lang LaSalle.
W sumie, jak podają eksperci z firmy CBRE, ten rok przyniesie kolejne 747 tys. mkw. nowej pow. handlowej w całym kraju.
Mniejsze formaty
Rynek powierzchni handlowych coraz bardziej się polaryzuje – z jednej strony deweloperzy szukają nisz w dużych aglomeracjach, z drugiej – biorą pod lupę coraz mniejsze miejscowości.
– Zainteresowanie przesuwa się w kierunku miast liczących po 100 czy 200 tys. mieszkańców, takich jak Grudziądz, Łomża, Olsztyn czy Zielona Góra. Deweloperzy znajdują potencjał w jeszcze mniejszych miejscowościach, liczących 50-100 tys. mieszkańców – zapewnia Beata Kokeli z firmy CBRE.