Według szacunków firmy Savills, na 390 tys. mkw. powierzchni handlowej, która została oddana w Polsce do użytku w ubiegłym roku, ok.73 tys. mkw. to rozbudowy istniejących obiektów.
- W tym roku rozbudowy i modernizacje obejmą ok. 20 proc. nowej podaży, w tym zostanie powiększona m.in. Galeria Mokotów w Warszawie, Gemini Park w Bielsku Białej. Na miejscu gdyńskiego centrum Wzgórze pojawi się Riviera. Natomiast w przyszłym roku rozbudowy zajmą aż 25 proc. oddawanej powierzchni. Powiększy się m.in. wrocławskie centrum Magnolia Park, Ogrody w Elbągu czy Galeria Sudecka w Jeleniej Górze – mówi Renata Kusznierska, dyrektor Działu Powierzchni Handlowych i Zarządzania Nieruchomościami w firmie Savills.
Do remontu
Jak wyliczają analitycy CBRE, prawie 4 mln mkw. z istniejących 9,6 mln mkw. powierzchni najmu w centrach handlowych zostało otwartych co najmniej dziesięć lat temu. - Wszystkie te projekty, jeśli tylko do tej pory nie podjęto w nich intensywnych działań, wymagają gruntownego liftingu lub nawet całkowitego przemodelowania konceptu – twierdzi Karina Kreja, dyrektor w dziale doradztwa deweloperskiego w CBRE
- Rynek nowoczesnej powierzchni handlowej będzie się stopniowo nasycać. W konsekwencji rozbudowy, przebudowy i rewitalizacje będą zajmować coraz więcej miejsca w działaniach deweloperów. - Wiąże się to również z coraz większą ostrożnością najemców do podejmowania ryzyka wchodzenia w zupełnie nowe obiekty, szczególnie jeśli nie stoi za nimi deweloper o ugruntowanej pozycji – zauważa Anna Thomas, dyrektor Galerii Handlowej Madison w Gdańsku.