Rozbudowa galerii handlowych

Właściciele nawet kilkuletnich centrów handlowych decydują się na ich modernizację. Budynki są zmieniane głównie w większych miastach.

Publikacja: 20.06.2013 17:41

Galeria Mokotów powiększy się w tym roku o 5 tys. mkw.

Galeria Mokotów powiększy się w tym roku o 5 tys. mkw.

Foto: Unibail Rodamco

Według szacunków firmy Savills, na 390 tys. mkw. powierzchni handlowej, która została oddana w Polsce do użytku w ubiegłym roku, ok.73 tys. mkw. to rozbudowy istniejących obiektów.

- W tym roku rozbudowy i modernizacje obejmą ok. 20 proc. nowej podaży, w tym zostanie powiększona m.in. Galeria Mokotów w Warszawie, Gemini Park w Bielsku Białej. Na miejscu gdyńskiego centrum Wzgórze pojawi się Riviera. Natomiast w przyszłym roku rozbudowy zajmą aż 25 proc. oddawanej powierzchni. Powiększy się m.in. wrocławskie centrum Magnolia Park, Ogrody w Elbągu czy Galeria Sudecka w Jeleniej Górze – mówi Renata Kusznierska, dyrektor Działu Powierzchni Handlowych i Zarządzania Nieruchomościami w firmie Savills.

Do remontu

Jak wyliczają analitycy CBRE, prawie 4 mln mkw. z istniejących 9,6 mln mkw. powierzchni najmu w centrach handlowych zostało otwartych co najmniej dziesięć lat temu. - Wszystkie te projekty, jeśli tylko do tej pory nie podjęto w nich intensywnych działań, wymagają gruntownego liftingu lub nawet całkowitego przemodelowania konceptu – twierdzi Karina Kreja, dyrektor w dziale doradztwa deweloperskiego w CBRE

- Rynek nowoczesnej powierzchni handlowej  będzie się stopniowo nasycać. W konsekwencji rozbudowy, przebudowy i rewitalizacje będą zajmować coraz więcej miejsca w działaniach deweloperów. - Wiąże się to również z coraz większą ostrożnością najemców do podejmowania ryzyka wchodzenia w zupełnie nowe obiekty, szczególnie jeśli nie stoi za nimi deweloper o ugruntowanej pozycji – zauważa Anna Thomas, dyrektor Galerii Handlowej Madison w Gdańsku.

Dodatkowo, proces „starzenia się” w przypadku centrów handlowych następuje wyjątkowo wcześnie.  -  Modernizacji są poddawane obiekty już kilkuletnie, które np. wzbogaca się o nowoczesne systemy nawigacji po galerii – mówi Karina Kreja.

Jak zauważa Renata Kusznierska, część centrów, szczególnie poza większymi aglomeracjami, przechodzi modernizację, by zachować pozycję lidera na rynku. Inne planują odświeżenie wizerunku i np. zmianę profilu pod kątem najbardziej przez nich pożądanej grupy klientów - We wszystkich przypadkach chodzi oczywiście o podniesienie atrakcyjności obiektu i przyciągnięcie klientów – podkreśla Renata Kusznierska.

Większa konkurencja

Właściciele rozbudowując galerię zazwyczaj zmieniają ich format, np. hipermarkety są przeistaczane w centra handlowe I lub II generacji, czyli z dużą galerią handlową. Z kolei centra I generacji zamieniane są w projekty jeszcze bardziej zaawansowane.

- Z uwagi na potrzebę ograniczenia kosztów funkcjonowania istniejących obiektów, przy wszelkiego rodzaju remontach i modernizacjach stawia się przede wszystkim na nowoczesne, energooszczędne technologie i rozwiązania, które nie będą pociągać za sobą wysokich kosztów bieżącego utrzymania. Doskonałym przekładem jest tu robiąca ostatnio furorę nowoczesna technologia oświetlenia ledowego, która pozwala na zredukowanie kosztów energii o kilkadziesiąt procent w porównaniu z tradycyjnym oświetleniem – zauważa Anna Thomas.

Najwięcej modernizacji widać w aglomeracjach. - Centra handlowe powstawały najpierw w dużych miastach Polski i tam oferta handlowa jest najbardziej dojrzała. Ponadto, na największych miastach jest większa konkurencja (różnorodność formatów), która tworzy dodatkową presję na zmianę. Fala rewitalizacji w mniejszych miastach Polski jest dopiero przed nami – prognozuje Karina Kreja.

Według szacunków firmy Savills, na 390 tys. mkw. powierzchni handlowej, która została oddana w Polsce do użytku w ubiegłym roku, ok.73 tys. mkw. to rozbudowy istniejących obiektów.

- W tym roku rozbudowy i modernizacje obejmą ok. 20 proc. nowej podaży, w tym zostanie powiększona m.in. Galeria Mokotów w Warszawie, Gemini Park w Bielsku Białej. Na miejscu gdyńskiego centrum Wzgórze pojawi się Riviera. Natomiast w przyszłym roku rozbudowy zajmą aż 25 proc. oddawanej powierzchni. Powiększy się m.in. wrocławskie centrum Magnolia Park, Ogrody w Elbągu czy Galeria Sudecka w Jeleniej Górze – mówi Renata Kusznierska, dyrektor Działu Powierzchni Handlowych i Zarządzania Nieruchomościami w firmie Savills.

Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Nieruchomości
MLP Rzeszów na starcie. Inwestycja typu greenfield