Reklama

Kluczowe zmiany w przepisach budowlanych. Rok po zmianie rządów

W tym roku doczekaliśmy kilku kluczowych zmian dla branży budowlanej i nieruchomości. Mimo to odczuwamy niedosyt, ponieważ w dalszym ciągu wiele regulacji wymaga pilnej poprawy – ocenia ekspertka.

Publikacja: 13.12.2024 03:00

Joanna maj, radczyni prawna w kancelarii SWK Legal. Prowadzi stronę budowlanepiatki.pl

Joanna Maj z kancelarii SWK Legal.

Joanna maj, radczyni prawna w kancelarii SWK Legal. Prowadzi stronę budowlanepiatki.pl

Foto: Mat. prasowe

Z umiarkowanym optymizmem można wypatrywać I kwartału 2025 r., kiedy to zgodnie z zapowiedzią Ministerstwa Rozwoju i Technologii, powinna wejść w życie ustawa o rozwiązaniach służących zwiększeniu dostępności gruntów pod budownictwo mieszkaniowe (UA10). Resort planuje dalsze uproszczenie procedur budowlanych, zmiany w przepisach planistycznych, czy wreszcie wyczekiwaną przez uczestników procesu inwestycyjnego nowelizację specustawy mieszkaniowej, polegającą m.in. na wykreśleniu normatywu parkingowego, uregulowanego obecnie przepisami specustawy, obowiązującego inwestorów przy realizacji inwestycji mieszkaniowej.

Warunki techniczne i usytuowanie budynków 

Skupiając się natomiast na przepisach, które weszły w życie w ciągu ostatnich 12 miesięcy, nie sposób nie wspomnieć o nowych warunkach techniczno-budowlanych. Nowelizacja rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (dalej jako: WT), która weszła w życie 1 sierpnia 2024 r., istotnie zmieniła zasady projektowania inwestycji, a zwłaszcza inwestycji mieszkaniowych wielorodzinnych. Modyfikacji doczekały się przepisy dotyczące sytuowania budynków, realizacji placów zabaw, czy stanowisk postojowych, z których korzystają osoby niepełnosprawne.

Oprócz zmian potocznie określanych „walką z patodeweloperką”, ustawodawca zdecydował się wprowadzić poprawki w przepisach dotyczących korzystania z obiektów użyteczności publicznej przez osoby ze szczególnymi potrzebami. Ułatwienia w korzystaniu z przestrzeni publicznej, podnoszące komfort i wygodę dla tych grup użytkowników, to zdecydowanie krok w dobrą stronę. Warto w tym miejscu odnotować, że w dniu 3 sierpnia 2024 r. weszła w życie ustawa z dnia 28 czerwca 2024 r. o zmianie ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, ustawy o dokumentach publicznych oraz ustawy o pomocy państwa w oszczędzaniu na cele mieszkaniowe (Dz.U. z 2024 r. poz. 1081). Nowelizacja objęła m.in. art. 66 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, a tym samym zmianie uległ termin wydania nowych rozporządzeń dotyczących warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane i ich usytuowanie oraz warunków technicznych użytkowania obiektów budowlanych. Został on kolejny raz przedłużony, tym razem do dnia 20 września 2026 r.

Od 15 sierpnia specjalnych wymogów w zakresie sytuowania doczekały się budynki zlokalizowane na działce budowlanej w sposób niestandardowy. Oprócz tego możliwe stało się szersze wykorzystanie elementów drewnianych przy ich wznoszeniu, przy zachowaniu odpowiednich wymogów wynikających z przepisów regulujących kwestię ochrony przeciwpożarowej.

Równolegle do nowelizacji WT, Ministerstwo Rozwoju i Technologii prowadziło prace legislacyjne dotyczące zmiany w przepisach regulujących zakres i formę projektu budowlanego. Nowelizacja nastąpiła na mocy rozporządzenia z dnia 27 października 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (Dz. U. z 2023 r. poz. 2405), które także zmodyfikowano w zakresie terminu wejścia w życie. W wyniku przyjętych zmian, w projekcie technicznym należy obowiązkowo zamieszczać analizę rozwiązań technicznych i materiałowych, mających na celu spełnienie wymagań akustycznych wynikających z przepisów rozporządzenia WT. Analiza powinna zawierać w szczególności informacje o:

Reklama
Reklama

– zakładanym poziomie hałasu zewnętrznego oddziałującego na budynek,

– poziomie wymaganej izolacyjności akustycznej przegród w budynku, w odniesieniu w szczególności do przegród pomiędzy lokalami, okien czy też drzwi wejściowych do lokali,

– wyrobach budowlanych zapewniających wymaganą izolacyjność akustyczną przegród,

– dopuszczalnym poziomie hałasu oraz dźwięku przenikających do pomieszczeń budynku wraz z opisem sposobu spełnienia tych wymagań.

Przepisy dotyczące obowiązku sporządzenia analizy akustycznej weszły w życie 1 sierpnia, podobnie jak nowelizacja WT, natomiast powierzchnię zabudowy na nowych zasadach możemy obliczać (z zastrzeżeniem wynikającym z przepisów przejściowych) już od 1 kwietnia 2024 r. W wyniku przyjętych rozwiązań część opisowa projektu zagospodarowania działki lub terenu zawiera zestawienie powierzchni zabudowy projektowanych i istniejących obiektów budowlanych, przy czym powierzchnię zabudowy budynku pomniejsza się o powierzchnię części zewnętrznych budynku, takich jak: tarasy naziemne i podparte słupami, gzymsy, balkony oraz loggie.

W dniu 28 maja 2024 r. weszła w życie Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1275 z 24.04.2024 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków (wersja przekształcona), Dz.Urz. UE L 1275 (dalej jako dyrektywa budynkowa lub EPBD 2024), która jest kontynuacją postanowień zawartych w dyrektywach 2002/91/WE 1 , 2010/31/UE 2 i 2018/844. Dyrektywa budynkowa ma na celu przede wszystkim poprawę charakterystyki energetycznej budynków i zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych z budynków w celu osiągnięcia bezemisyjnych zasobów budowlanych do 2050 r. Do 22 listopada w Ministerstwie Rozwoju i Technologii trwały prekonsultacje projektu wdrożenia art. 14 dyrektywy 2024/1275 w sprawie charakterystyki energetycznej budynków - rozwój infrastruktury na potrzeby zrównoważonej mobilności. Projektowane przepisy dotyczą zarówno nowych budynków oraz budynków poddawanych przebudowie, rozbudowie, nadbudowie lub remontowi, w odniesieniu do budynków mieszkalnych mających więcej niż 3 stanowiska postojowe oraz niemieszkalnych mających więcej niż 5 stanowisk postojowych, jak również istniejących budynków niemieszkalnych, w których jest więcej niż 20 stanowisk postojowych, jak również instalowania punktów ładowania, zapewnienia okablowania wstępnego i infrastruktury kanałowej, a także zapewnienia miejsc parkingowych dla rowerów (z uwzględnieniem powierzchni na rowery o większych wymiarach niż standardowe).

Reklama
Reklama

Warto również wspomnieć, że w dniu 2 lipca 2024 zakończył się trwający przez ostatnie dwa lata okres przejściowy „starej ustawy deweloperskiej”. Tym samym wszystkie nieruchomości sprzedawane na rynku pierwotnym obecnie podlegają procedurze wskazanej w tzw. nowej ustawie deweloperskiej, czyli ustawie z dnia 20 maja 2021 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym.

Powódź i inne żywioły

W związku z powodzią na południu naszego kraju, jesienią legislacja koncentrowała się wokół nowelizacji przepisów tzw. specustawy powodziowej oraz ustawy z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu. Ułatwienia w procedurach budowlanych w tym przypadku sprowadzały się w głównej mierze do deregulacji i odformalizowania zasad odtworzenia obiektów zniszczonych przez powódź.

W dniu 22 listopada w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 listopada 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów. Zmiany polegają na określeniu obowiązku stosowania odpowiednich urządzeń wykrywających zagrożenia związane z pożarem lub uwolnieniem tlenku węgla oraz odpowiedniego oznaczenia miejsc połączenia ściany oddzielenia przeciwpożarowego ze ścianą zewnętrzną oraz z dachem w wielkopowierzchniowych budynkach handlowych, produkcyjnych oraz magazynowych. Pomieszczenia i lokale mieszkalne, w których świadczone są usługi hotelarskie należy wyposażyć w autonomiczne czujki dymu oraz autonomiczne czujki tlenku węgla możliwie szybko. Termin wprowadzenia obowiązku zaplanowano na dzień 30 czerwca 2026 r. Z kolei w przypadku lokali mieszkalnych i ich pomieszczeń, w których odbywa się proces spalania paliwa stałego, ciekłego lub gazowego oraz użytkowanych jako takie lokale lub pomieszczenia w dniu wejścia w życie rozporządzenia, wymagania instalowania autonomicznych czujek dymu i autonomicznych czujek tlenku węgla obowiązywać mają od 1 stycznia 2030 r. W pozostałych przypadkach, obejmujących nowo wznoszone budynki mieszkalne oraz pomieszczenia mieszkalne lub jednostki mieszkalne przeznaczone do świadczenia usług hotelarskich, obowiązki dotyczące instalowania autonomicznych czujek dymu i autonomicznych czujek tlenku węgla należy spełnić po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia rozporządzenia.

Autorka jest radczynią prawną w kancelarii SWK Legal. Prowadzi stronę budowlanepiatki.pl

Nieruchomości
W listopadzie górą deweloperzy. Mniej chętnych na lokale z drugiej ręki
Nieruchomości
Otodom raportuje mocne ożywienie sprzedaży mieszkań w listopadzie
Nieruchomości
Deweloperzy korzystają z każdej okazji, by złowić klienta
Nieruchomości
Dobry listopad u deweloperów. W sprzedaży mieszkań pomógł Black Friday
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Nieruchomości
Polacy kupują mieszkania za miastem
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama