Jarosław Jędrzyński, ekspert portalu RynekPierwotny.pl:
GUS co kwartał publikuje wskaźnik ceny 1 mkw. powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego oddanego do użytkowania. To średni koszt budowy bloków wielorodzinnych - od dziury w ziemi do stanu deweloperskiego. Podany wskaźnik dotyczy nie tylko powierzchni użytkowej samych mieszkań, ale także części wspólnych budynków, czyli korytarzy, klatek schodowych, piwnic, komórek lokatorskich i garaży. W trzecim kwartale było to 5295 zł. Natomiast ceny produkcji budowlano-montażowej wzrosły w całym 2022 roku o 13,5 proc. Jeżeli przyjmiemy, że średniej wielkości budynek mieszkalny, w którym jest 50- 60 mieszkań ma ok. 4 tys. mkw. łącznej powierzchni użytkowej, to jego koszty budowy wyniosą ok. 22 mln zł.
Budowa kondygnacji podziemnej jest średnio 2,5 razy droższa niż budowa kondygnacji naziemnych. Tym samym 1 mkw. hali garażowej to koszt od 10 tys. zł wzwyż. Jeżeli przemnożymy taką sumę przez kilkaset mkw. przeciętnej hali, wychodzą wyniki liczone od kilku milionów w górę. Dla przedstawionej powyżej inwestycji będzie to minimum 6-7 mln zł, a więc w granicach bliskich jednej trzeciej kosztów całkowitych budowy. Tym sposobem koszt wybudowania pojedynczego miejsca postojowego pod budynkiem bywa nawet dwu-trzykrotnie wyższy niż cena, za jaką deweloper takie miejsca sprzedaje klientowi. Wynika to z horrendalnych kosztów budowę hal garażowych. Wybudowanie „miejscówki" dla samochodu może kosztować nawet 80-100 tys. zł, a za takie pieniądze trudno byłoby ją oferować nabywcom. W tej sytuacji deweloper najczęściej określa cenę na poziomie nawet trzykrotnie niższym od kosztów własnych, różnicę doliczając do ceny mieszkań.
Czytaj więcej
Na jeden lokal budowany na mocy specustawy co najmniej 1,5 miejsca parkingowego – zakłada ustawa deregulacyjna. Ceny poszybują, a inwestycje mogą być nieopłacalne – przestrzega branża.
Ceny stanowisk postojowych zależą od standardu budynku i jego lokalizacji. Na osiedlach z segmentu popularnego miejsca parkingowe kosztują ok. 30 tys. zł. Takich miejsc w hali garażowej jest zwykle mniej niż mieszkań, więc deweloperzy nie mają problemu z ich sprzedażą. Przypadki, że klient nie kupuje miejsca postojowego, są rzadkie, Dobra wiadomość jest taka, że miejsca postojowe są często objęte promocjami. Dziś można liczyć na miejscówkę za darmo albo za pół ceny.