Jak zaprojektować i zbudować biurowiec, by realtywnie szybko i na długo pozyskać atrakcyjnych najemców? Przy tak konkurencyjnym rynku deweloperzy i inwestorzy muszą wsłuchiwać się w potrzeby klientów i wyczuwać trendy – pomagają w tym m.in. badania.
Swoboda, dbanie o starsze generacje pracowników, zdrowy tryb życia, obniżenie stresu, indywidualne podejście – to pięć trendów zidentyfikowanych przez firmę CBRE, które będą ważne dla rozwoju rynku biurowego w najbliższych dekadach.
Na co zwracać uwagę
– Już za dwa lata, w 2020 r. w biurach będziemy mieć aż pięć pokoleń, to precedensowa sytuacja – mówi Igor Czmyr, szef działu strategii środowiska pracy w CBRE. – Trudno jest dogodzić każdemu pracownikowi, jednak jest kilka obszarów, na których warto się skupić i wziąć pod uwagę przy projektowaniu lub nowej aranżacji biura. Ich wspólnym celem jest z jednej strony stworzenie różnorodnych stref do pracy, z drugiej zaś wzmocnienie kultury firmy, jej misji i celów. Bo jedno jest pewne: przestrzenie biurowe nie znikną w przyszłości, lecz będą ewoluować. Wynika to z faktu, że wśród ludzi jest bardzo silna potrzeba być w stałym kontakcie ze współpracownikami, kolegami z pracy – dodaje.
Ekspert podkreśla, że dla przedstawicieli najmłodszych pokoleń, czyli milenialsów i Z, bardzo istotna jest praca w trybie home office (z domu) oraz elastyczne godziny pracy. Biuro nie ma być więc miejscem, w którym trzeba „odsłużyć" osiem godzin dziennie, ale przestrzenią, w której pracownicy chcą spędzać czas. Ma to być przestrzeń, w której pracownicy mogą się zrelaksować, w wygodnych warunkach omówić różne kwestie z klientami czy członkami zespołu, a nawet zadbać o zdrowie.
– Po drugie, firmy aranżując biura muszą koncentrować się na pracowniku i jego potrzebach. To człowiek staje się „centrum uwagi". Najbardziej wartościowych pracowników zatrzymają lub przyciągną ci pracodawcy, którzy będą wychodzić z założenia, że pracownicy to ich najważniejszy zasób. Dobrze zaaranżowana i przyjazna przestrzeń powinna odpowiadać na ich potrzeby, budzić pozytywne skojarzenia z firmą. Warto przeprowadzać ankiety, badania, stworzyć małe grupy robocze i dowiedzieć się, jak nasi pracownicy chcą pracować i jakie mają potrzeby – wskazuje Czmyr. Zaznacza, że dla pracowników ważne są elementy, na które mają oni bezpośredni wpływ.