O tym, że ściany i sufity w korytarzach i na klatce schodowej Zespołu Szkół Elektronicznych wymagają pilnego remontu, państwowy wojewódzki inspektor sanitarny zawiadomił władze powiatu zduńskowolskiego, będącego organem prowadzącym szkołę. Powiat odpowiedział, że nie jest adresatem postępowania w tej sprawie. Wszelkie obowiązki należy kierować do dyrektora szkoły, który sprawuje bezpośredni nadzór nad działalnością szkoły.
Główny inspektor sanitarny utrzymał w mocy decyzję nakazową. Ustawa o samorządzie powiatowym przewiduje, że zakładanie i prowadzenie szkół ponadpodstawowych jest zadaniem własnym powiatu. Zgodnie z ustawą – Prawo oświatowe organ prowadzący szkołę jest odpowiedzialny za zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkole oraz za wykonywanie remontów i inwestycji w tym zakresie – stwierdził GIS.
Takim organem jest powiat. Poza tym przeprowadzenie remontu wymaga wydatków finansowych, których w żaden sposób nie jest w stanie pokryć szkoła. Ewentualne uznanie, iż adresatem decyzji organów sanitarnych powinien być dyrektor szkoły, spowodowałoby, że koszt wykonania nałożonych nakazów obciążyłby prywatny majątek dyrektora szkoły, a nie finanse powiatu.
W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie powiat zduńskowolski zwrócił się o stwierdzenie nieważności obu decyzji. Powtórzył, iż nakaz odnowienia części budynku należało skierować do dyrektora szkoły. Powiat, który jest podmiotem tworzącym szkołę, sprawuje wprawdzie nadzór nad jej działalnością, ale dotyczy to spraw finansowych i administracyjnych. Nie oznacza, że ponosi odpowiedzialność za czynności dyrektora szkoły. To dyrektor kieruje działalnością szkoły, reprezentuje ją na zewnątrz, dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły. Ponosi także odpowiedzialność za zapewnienie w szkole bezpiecznych i higienicznych warunków i należytego stanu technicznego.
WSA nie podzielił tej argumentacji. To nie dyrektor szkoły powinien być zobowiązany do przeprowadzenia remontu – orzekł, oddalając skargę powiatu. Z przepisów ustawy – Prawo oświatowe wynika, że to organ prowadzący szkołę odpowiada za jej działalność. Na nim też ciąży m.in. obowiązek zachowania budynku w odpowiednim stanie techniczno-sanitarnym, a więc i przeprowadzanie niezbędnych remontów i inwestycji. Dyrektor szkoły administruje szkołą, a jego obowiązki nie mogą wyłączać obowiązków, które ma podmiot prowadzący szkołę. Gdyby przyjąć, że odpowiedzialnym za remont budynku byłby wyłącznie dyrektor danej placówki oświatowej, ewentualna egzekucja obowiązku np. w razie prowadzenia szkoły przez stowarzyszenie czy osobę fizyczną byłaby całkowicie bezskuteczna. ©?