Reklama

Inwestorzy czekają na okazje

Inwestycje w nieruchomości hotelowe w Europie spadły o połowę w 2009 r. w porównaniu z rokiem 2008

Publikacja: 08.03.2010 00:15

Łączna wartość inwestycji w hotele w 2009 r. to 3,2 mld euro w porównaniu z 6,4 mld euro w 2008 r., przy czym połowę transakcji stanowiły tzw. sprzedaże wymuszone – pokazują badania Cushman & Wakefield. Z danych wynika, że w sumie w ub.r. wolumen transakcji był mniejszy o 85 proc. w stosunku do rekordowego wyniku z roku 2007, który wyniósł 19,8 mld euro.

Inwestorzy największą aktywność wykazywali w Wielkiej Brytanii.

– Pomimo 50-proc. spadku w samym tylko roku 2009 r. wartość inwestycji w tym kraju osiągnęła poziom 935 milionów euro, co stanowi 29 proc. łącznego wolumenu. Na kolejnych miejscach znajdują się Francja i Niemcy, których udział zainwestowanego kapitału w całkowitym wolumenie inwestycji wyniósł odpowiednio 16 oraz 9 proc. (520 milionów oraz 300 milionów euro) – podaje C&W.

Największą transakcją przeprowadzoną w Europie w 2009 r. był zakup hotelu Radisson Blu Hotel w Hamburgu (560 pokoi hotelowych) przez fundusz Invesco Real Estate od spółki Azure Group za 155 milionów euro.

Kolejną transakcją było nabycie kompleksu hotelowo-wypoczynkowego Aviemore Highland Resort w Szkocji przez grupę hotelową MacDonald Hotels od spółki PricewaterhouseCoopers, będącej syndykiem masy upadłościowej, za 153 mln euro.

Reklama
Reklama

Pod koniec roku została przeprowadzona transakcja kupna projektu hotelowego przy ul. Strand w Londynie za 125 milionów euro przez spółkę zależną banku BBVA.

Czy w tym roku można się spodziewać okazji inwestycyjnych na rynku hotelowym?

– Potrzeba refinansowania pożyczek zaciągniętych w okresie hossy na realizację projektów hotelowych może spowodować ponowny wzrost liczby transakcji w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Na rynku jest wielu inwestorów dysponujących dużym kapitałem, którzy niecierpliwie czekają na takie okazje – uważa Nick Pattie, dyrektor zarządzający firmy Cushman & Wakefield Hospitality.

[ramka][b]O inwestycjach w hotele w Polsce[/b]

[i][b] Dorota Malinowska, Cushman & Wakefield[/b] [/i]

– Jeśli chodzi o Warszawę, pozytywnym zjawiskiem była transakcja sprzedaży w styczniu br. budynku Prudentialu, czyli byłego hotelu Warszawa. Atutem nieruchomości była bardzo dobra lokalizacja. Sprzedającym był Polimex, który zagwarantował sobie jednocześnie wykonawstwo prac remontowych.

Reklama
Reklama

Poza tym w Polsce w 2009 r. mieliśmy tylko dwie znaczące transakcje na rynku nieruchomości hotelowych. Dotyczyły one hoteli wysokiej klasy w samym centrum Krakowa. Co istotne: w obu przypadkach kupujący (niemieckie fundusze) mieli zagwarantowany stały przychód wynikający z umowy najmu (czynsz), co w biznesie hotelowym nie jest typowe. Zdecydowana większość hoteli wysokiej klasy w Polsce działa pod uznaną marką w oparciu o umowę zarządzania bądź franczyzy, co nie daje gwarancji przychodów, a dla banku finansującego transakcje jest kluczowym wymogiem. Z tego względu na wzrost transakcji w najbliższym czasie patrzę z umiarkowanym optymizmem. Oczywiście są inwestorzy z dużym kapitałem, oni jednak czekają często na okazję, a właściciele hoteli wciąż jeszcze nie są skłonni do znaczącego obniżania cen swoich nieruchomości.[/ramka]

Łączna wartość inwestycji w hotele w 2009 r. to 3,2 mld euro w porównaniu z 6,4 mld euro w 2008 r., przy czym połowę transakcji stanowiły tzw. sprzedaże wymuszone – pokazują badania Cushman & Wakefield. Z danych wynika, że w sumie w ub.r. wolumen transakcji był mniejszy o 85 proc. w stosunku do rekordowego wyniku z roku 2007, który wyniósł 19,8 mld euro.

Inwestorzy największą aktywność wykazywali w Wielkiej Brytanii.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Deweloperzy lubią „obwarzanki” i kurorty. A co lubią klienci?
Nieruchomości
„Pomysły” deweloperów, czyli jak z domu może powstać blok
Nieruchomości
Skycity Gdynia z widokiem na morze, las i miasto
Nieruchomości
Czy mieszkanie na wynajem da jeszcze zarobić
Nieruchomości
Fabryka Park Katowice z nowym właścicielem. Czy obiekt jeszcze urośnie?
Materiał Promocyjny
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Reklama
Reklama