W Polsce podaż nowoczesnej powierzchni handlowej przekroczyła w tym roku 8,5 mln mkw. - szacują analitycy CB Richard Ellis. Do tej pory deweloperzy wybudowali 370 różnego typu obiektów. Średnio na 1 tys. mieszkańców przypada w naszym kraju 225 mkw. pow. handlowej.
- To jednak niewiele w porównaniu z państwami bardziej rozwiniętymi. A to, biorąc pod uwagę również słabo rozwinięte ulice handlowe, stwarza duży potencjał rozwoju zarówno dla deweloperów centrów handlowych, jak i dla nowych sieci na naszym rynku - twierdzi Karina Kreja z CB Richard Ellis.
W 2011 r. zostaną oddane do użytku obiekty handlowe o łącznej pow. 550 tys. mkw., z czego do tej pory ukończono budowę 250 tys. mkw. Dla porównania w 2010 r. oddano tylko 360 tys. mkw. ale w rekordowym 2009 r. powstało 830 tys. mkw. nowej pow. handlowej.
- W ciągu ostatnich 18 miesięcy realizowano głównie małe i średnie projekty. Tylko trzy z nich miały ponad 40 tys. mkw. powierzchni - Galeria Victoria w Wałbrzychu, Gemini Park w Tarnowie i Galeria Słoneczna w Radomiu - wylicza Karina Kreja.
Zaledwie 27 proc. powierzchni oddawanej do użytku od początku 2010 r. powstało w największych polskich aglomeracjach. W sumie duże miasta skupiają 55 proc. całej podaży pow. handlowej. Ich przewaga ciągle się zmniejsza.