Galerie handlowe powstają w małych miastach

250 tys. mkw. nowych centrów handlowych oddali w tym roku deweloperzy. Koncentrują się głównie na mniejszych i średnich projektach

Publikacja: 13.10.2011 10:14

Jednym z największych obiektów otwartych w tym roku jest Galeria Słoneczna w Radomiu oferująca 42 ty

Jednym z największych obiektów otwartych w tym roku jest Galeria Słoneczna w Radomiu oferująca 42 tys. mkw. pow. handlowej

Foto: Materiały Inwestora

W Polsce podaż nowoczesnej powierzchni handlowej przekroczyła w tym roku 8,5 mln mkw. - szacują analitycy CB Richard Ellis. Do tej pory deweloperzy wybudowali 370 różnego typu obiektów. Średnio na 1 tys. mieszkańców przypada w naszym kraju 225 mkw. pow. handlowej.

- To jednak niewiele w porównaniu z państwami bardziej rozwiniętymi. A to, biorąc pod uwagę również słabo rozwinięte ulice handlowe, stwarza duży potencjał rozwoju zarówno dla deweloperów centrów handlowych, jak i dla nowych sieci na naszym rynku - twierdzi Karina Kreja z CB Richard Ellis.

W 2011 r. zostaną oddane do użytku obiekty handlowe o łącznej pow. 550 tys. mkw., z czego do tej pory ukończono budowę 250 tys. mkw. Dla porównania w 2010 r. oddano tylko 360 tys. mkw. ale w rekordowym 2009 r. powstało 830 tys. mkw. nowej pow. handlowej.

-  W ciągu ostatnich 18 miesięcy realizowano głównie małe i średnie projekty. Tylko trzy z nich miały ponad 40 tys. mkw. powierzchni - Galeria Victoria w Wałbrzychu, Gemini Park w Tarnowie i Galeria Słoneczna w Radomiu - wylicza Karina Kreja.

Zaledwie 27 proc. powierzchni oddawanej do użytku od początku 2010 r. powstało w największych polskich aglomeracjach. W sumie duże miasta skupiają 55 proc. całej podaży pow. handlowej. Ich przewaga ciągle się zmniejsza.

Warszawa pozostaje najdroższym rynkiem w Polsce - miesięczne czynsze za mkw. w najlepszych centrach handlowych wynoszą 75 - 90 euro za najbardziej atrakcyjne lokale o pow. 100  mkw. W innych miastach czynsze w najdroższych lokalizacjach oscylują na poziomie 40 - 55 euro za mkw. miesięcznie.

W Polsce podaż nowoczesnej powierzchni handlowej przekroczyła w tym roku 8,5 mln mkw. - szacują analitycy CB Richard Ellis. Do tej pory deweloperzy wybudowali 370 różnego typu obiektów. Średnio na 1 tys. mieszkańców przypada w naszym kraju 225 mkw. pow. handlowej.

- To jednak niewiele w porównaniu z państwami bardziej rozwiniętymi. A to, biorąc pod uwagę również słabo rozwinięte ulice handlowe, stwarza duży potencjał rozwoju zarówno dla deweloperów centrów handlowych, jak i dla nowych sieci na naszym rynku - twierdzi Karina Kreja z CB Richard Ellis.

Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek nieruchomości rok po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Nieruchomości
Mieszkaniówka na karuzeli
Nieruchomości
Polska centralna. Magnes na firmy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Przez wynajem na doby wspólnota zapłaci więcej