Reklama
Rozwiń

Galerie handlowe powstają w małych miastach

250 tys. mkw. nowych centrów handlowych oddali w tym roku deweloperzy. Koncentrują się głównie na mniejszych i średnich projektach

Publikacja: 13.10.2011 10:14

Jednym z największych obiektów otwartych w tym roku jest Galeria Słoneczna w Radomiu oferująca 42 ty

Jednym z największych obiektów otwartych w tym roku jest Galeria Słoneczna w Radomiu oferująca 42 tys. mkw. pow. handlowej

Foto: Materiały Inwestora

W Polsce podaż nowoczesnej powierzchni handlowej przekroczyła w tym roku 8,5 mln mkw. - szacują analitycy CB Richard Ellis. Do tej pory deweloperzy wybudowali 370 różnego typu obiektów. Średnio na 1 tys. mieszkańców przypada w naszym kraju 225 mkw. pow. handlowej.

- To jednak niewiele w porównaniu z państwami bardziej rozwiniętymi. A to, biorąc pod uwagę również słabo rozwinięte ulice handlowe, stwarza duży potencjał rozwoju zarówno dla deweloperów centrów handlowych, jak i dla nowych sieci na naszym rynku - twierdzi Karina Kreja z CB Richard Ellis.

W 2011 r. zostaną oddane do użytku obiekty handlowe o łącznej pow. 550 tys. mkw., z czego do tej pory ukończono budowę 250 tys. mkw. Dla porównania w 2010 r. oddano tylko 360 tys. mkw. ale w rekordowym 2009 r. powstało 830 tys. mkw. nowej pow. handlowej.

-  W ciągu ostatnich 18 miesięcy realizowano głównie małe i średnie projekty. Tylko trzy z nich miały ponad 40 tys. mkw. powierzchni - Galeria Victoria w Wałbrzychu, Gemini Park w Tarnowie i Galeria Słoneczna w Radomiu - wylicza Karina Kreja.

Zaledwie 27 proc. powierzchni oddawanej do użytku od początku 2010 r. powstało w największych polskich aglomeracjach. W sumie duże miasta skupiają 55 proc. całej podaży pow. handlowej. Ich przewaga ciągle się zmniejsza.

Reklama
Reklama

Warszawa pozostaje najdroższym rynkiem w Polsce - miesięczne czynsze za mkw. w najlepszych centrach handlowych wynoszą 75 - 90 euro za najbardziej atrakcyjne lokale o pow. 100  mkw. W innych miastach czynsze w najdroższych lokalizacjach oscylują na poziomie 40 - 55 euro za mkw. miesięcznie.

W Polsce podaż nowoczesnej powierzchni handlowej przekroczyła w tym roku 8,5 mln mkw. - szacują analitycy CB Richard Ellis. Do tej pory deweloperzy wybudowali 370 różnego typu obiektów. Średnio na 1 tys. mieszkańców przypada w naszym kraju 225 mkw. pow. handlowej.

- To jednak niewiele w porównaniu z państwami bardziej rozwiniętymi. A to, biorąc pod uwagę również słabo rozwinięte ulice handlowe, stwarza duży potencjał rozwoju zarówno dla deweloperów centrów handlowych, jak i dla nowych sieci na naszym rynku - twierdzi Karina Kreja z CB Richard Ellis.

Reklama
Nieruchomości
Tyle płacimy za mieszkania z drugiej ręki. Nie ma spektakularnych przecen
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Nieruchomości
BGK wspiera kredytem rzymską inwestycję polskiej hotelarskiej Grupy Molo
Nieruchomości
Indeks nastrojów. Deweloperzy mówią o podwyżkach cen mieszkań
Nieruchomości
Nieruchomości komercyjne na radarach polskich inwestorów. Jaki mają potencjał?
Nieruchomości
OVAL Sky, czyli inwestycja w potencjał Warszawy. Projekt Grupy Dekpol na Woli
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama